Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Luovuuskasvatus ja positiivinen pedagogiikka tukemassa lapsen kokonaisvaltaista kehitystä, hyvinvointia ja oppimista : Oma aarrearkku -menetelmäkokeilu varhaiskasvatuksessa

Syvänen, Heidi (2023)

 
Avaa tiedosto
Syvanen_Heidi.pdf (1.806Mt)
Lataukset: 


Syvänen, Heidi
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303294376
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää luovuuskasvatuksen menetelmiä varhaiskasvatuksessa, sekä kasvattaa tietoisuutta lapsen hyvinvoinnin sekä kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen tukemisesta ja keinoista. Toiminnallinen Oma aarrearkku -menetelmä on kehitetty tämän tiedon pohjalta. Oma aarrearkku -menetelmä toimii esimerkkinä siitä, miten luovuuskasvatusta voi toteuttaa varhaiskasvatuksessa. Oma aarrearkku -kokonaisuus tuo oppimista lähelle lapsen omaa kokemusmaailmaa, soveltaen hänelle luontevia toimimistapoja. Työ esittelee osatekijöitä, jotka edistävät lapsen kiinnostusta ja sitoutumista luovaan toimintaan, sekä rohkaisevat lapsen itseilmaisua ja tukevat mielikuvituksen kehitystä. Luova, leikillinen toiminta positiivisessa kasvatusympäristössä tukee lapsen hyvinvointia, tasapainoista, kokonaisvaltaista kasvua ja tervettä itsetunnon kehitystä. Koko opinnäytetyön pohjana toimii positiivisen pedagogiikan mukainen työote ja lapsikäsitys.

Lapsen kokonaisvaltainen kasvu pitää sisällään fyysisten ja turvallisuudentunteiden täyttymisen lisäksi myös luovuuden, itseilmaisun, itsetunnon ja itsen toteuttamisen. Oppiminen, hyvinvointi ja luovuus limittyvät toisiinsa, rakentuen ja kehittyen käsi kädessä. Hyvinvointi ja luovuus auttavat oppimisessa sekä tavoitteiden saavuttamisessa. Tavoitteellisuus tuo mahdollisuuksia elinikäiselle oppimiselle, itsen kehittämiselle, ja merkitykselliselle elämälle. Elämän merkityksellisyys on kestävän hyvinvoinnin ainesosa, ja tärkeimpiä onnellisuuden lähteitä yhdessä lämpimien ihmissuhteiden kanssa. Positiivinen pedagogiikka tukee ihmissuhdetaitojen sekä lapsen itsetunnon kehittymistä. Parhaimmillaan pohja kokonaisvaltaiselle kehitykselle luodaan jo varhaislapsuudessa. 3-5 –vuotiaat elävät luovuuden kulta-aikaa, ja ovat kasvatuksellisesti vastaanottavaisia luoville menetelmille. Luovuus tukee lapsen kokonaisvaltaista kehitystä monin tavoin, muun muassa auttamalla lasta avautumaan uusille kokemuksille, sekä kehittämällä abstraktia ajattelua ja ongelmanratkaisukykyjä. Luova prosessi on parhaimmillaan vapaata, mutta merkityksellistä itsen ja maailman tutkiskelua ja sen jäsentymistä luovan prosessin kautta. Luovassa prosessissa lapsi ammentaa ideoita sisäisestä maailmastaan, tuoden niitä näkyväksi toiminnan kautta, ilmaisten itseään. Tämä kehittää lapsen itsetuntemusta sekä itseilmaisua, jäsentäen hänen käsitystä itsestään. Luovuuden kehittäminen vaatii tukea, kannustusta ja positiivista yhteyttä kasvattajaan. Hyvä sosiaalinen ja fyysinen oppimisympäristö tukee lapsen motivoituneisuutta. Motivoituneisuus johtaa parempaan keskittymiseen ja syventää oppimista. Motivoitunut toiminta tuottaa hyvää mieltä ja oloa, lisäten hyvinvointia. Lasta tukee parhaiten turvallinen, kannustava ja riittävän rauhallinen fyysinen ja sosiaalinen tila.

Oma aarrearkku -menetelmän työosuus toteutettiin luomupäiväkoti Kirsikan 3-5 –vuotiaiden ryhmässä. Lapset osoittivat kiinnostusta ohjattuun toimintaan, työskentelivät keskittyneesti ja sitoutuneesti. Lasten huomio oli luovassa prosessissa. Ohjatun toiminnan aikana keskustelun aiheet pysyivät toiminnassa ja niiden sävy oli innostunutta, mikä osoitti lasten olevan motivoituneita ja nauttivan toiminnasta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste