Myynnillisen koulutuksen kehittäminen uuden palvelun myynninedistämisen tueksi
Kontiainen, Eljas (2023)
Kontiainen, Eljas
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304064924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304064924
Tiivistelmä
Tänä päivänä on tavanomaista, että myyntityöhön osallistuu useat organisaation eri työntekijät, eivätkä pelkästään myyntitiimeissä työskentelevät myyjät. Tästä syystä on tärkeää pystyä järjestämään ajantasaista, ja kohderyhmälle suunnattua myynnillistä koulutusta eri organisaatioissa. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia sitä, miten asiakaspalvelutehtävissä työskenteleville voidaan järjestää laadukasta myynnillistä koulutusta. Työn toimeksiantajana toimi Elisa Oyj, jonka asiakaspalveluorganisaatiossa järjestettiin alle päivän mittainen 5G-palveluihin keskittyvä myyntikoulutus osana tutkimusta.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehitystyönä, jossa eri tutkimusmenetelmiä hyödyntäen pyrittiin saamaan tietoa siitä, että mitkä on asiakaspalvelijoille motivoivia tapoja oppia, auttaako koulutus uuden palvelun myymisessä ja millaiset lähestymistavat koulutukselle koettiin tehokkaana. Tässä tutkimuksessa käytettiin kyselytutkimusta ja havainnointia. Työn teoriaosuudessa paneuduttiin myyntikoulutusten suunnitteluun, sekä koulutuksen merkitykseen alati muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Opinnäytetyön tuloksia pystyy hyödyntämään muissakin asiakaspalveluorganisaatioissa, joissa tehdään kuluttaja-asiakkaille suunnattua myyntityötä.
Tutkimuksessa saatiin hyödyllistä tietoa siitä, mitkä pedagogiset ratkaisut asiakaspalvelijat kokivat tehokkaiksi. Tutkimuksen avulla saatiin myös tietoa koulutuksen merkityksestä uuden palvelun myynninedistämisen näkökulmasta, sekä myös siitä kuinka asiakaspalvelijoille voidaan tarjota myynnillistä valmennusta heitä motivoivalla tavalla. Tutkimuksen tulosten pohjalta pystyttiin laatimaan myös konkreettisia ehdotuksia työn toimeksiantajalle siitä, kuinka myynnillistä valmennusta voidaan kehittää toimeksiantajayrityksen asiakaspalveluorganisaatiossa. Tutkimus jätti aihetta jatkotutkimukselle siitä, kuinka eri asiakaspalvelukanavissa työskenteleville voidaan suunnitella heille relevanttia myynnillistä valmennusta, sekä laajemmalle kyselytutkimukselle, jonka avulla selvitetään laaja-alaisemmin ja isommalla kohderyhmällä myynnillisen koulutuksen merkitystä ja kehittämistä asiakaspalvelutyössä
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehitystyönä, jossa eri tutkimusmenetelmiä hyödyntäen pyrittiin saamaan tietoa siitä, että mitkä on asiakaspalvelijoille motivoivia tapoja oppia, auttaako koulutus uuden palvelun myymisessä ja millaiset lähestymistavat koulutukselle koettiin tehokkaana. Tässä tutkimuksessa käytettiin kyselytutkimusta ja havainnointia. Työn teoriaosuudessa paneuduttiin myyntikoulutusten suunnitteluun, sekä koulutuksen merkitykseen alati muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Opinnäytetyön tuloksia pystyy hyödyntämään muissakin asiakaspalveluorganisaatioissa, joissa tehdään kuluttaja-asiakkaille suunnattua myyntityötä.
Tutkimuksessa saatiin hyödyllistä tietoa siitä, mitkä pedagogiset ratkaisut asiakaspalvelijat kokivat tehokkaiksi. Tutkimuksen avulla saatiin myös tietoa koulutuksen merkityksestä uuden palvelun myynninedistämisen näkökulmasta, sekä myös siitä kuinka asiakaspalvelijoille voidaan tarjota myynnillistä valmennusta heitä motivoivalla tavalla. Tutkimuksen tulosten pohjalta pystyttiin laatimaan myös konkreettisia ehdotuksia työn toimeksiantajalle siitä, kuinka myynnillistä valmennusta voidaan kehittää toimeksiantajayrityksen asiakaspalveluorganisaatiossa. Tutkimus jätti aihetta jatkotutkimukselle siitä, kuinka eri asiakaspalvelukanavissa työskenteleville voidaan suunnitella heille relevanttia myynnillistä valmennusta, sekä laajemmalle kyselytutkimukselle, jonka avulla selvitetään laaja-alaisemmin ja isommalla kohderyhmällä myynnillisen koulutuksen merkitystä ja kehittämistä asiakaspalvelutyössä