Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

”En ole koskaan tuntenut, että oli tyhmiä kysymyksiä, minulle vastattiin aina hyvin” : Perehdyttämismallin kehittäminen ja implementointi käytäntöön ikäihmisten asumispalveluissa

Romppainen, Miia (2023)

 
Avaa tiedosto
Romppainen_Miia.pdf (1.149Mt)
Lataukset: 


Romppainen, Miia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304064913
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysala Suomessa on viime vuosina kohdannut monia haasteita, niistä suurimpana huolena on kasvava henkilöstötarve ja huoli työvoiman riittävyydestä väestön ikääntyessä. Johtamisella ja työtä kehittämällä voidaan vaikuttaa työoloihin ja tukea alan vetovoimaisuutta. Tämän opinnäytetyön toimintaympäristö on vanhustyö ja ikäihmisten asumispalvelut. Opinnäytetyö edustaa tutkimuksellista kehittämistä, joka toteutettiin työelämän kehittämistehtävänä yhteistyössä Itä-Uudellamaalla sijaitsevan vanhuspalveluyksikön kanssa. Opinnäytetyössä selvitettiin henkilöstön kokemuksia työhön perehdytyksestä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa perehdytyksen nykytilasta, uuden perehdyttämismallin kehittämiseksi. Opinnäytetyön teoriapohja muodostuu työturvallisuuden ja työhön perehdytyksen teemoista, muutosjohtamisesta ja uuden toimintamallin käyttöönotosta, eli implementoinnista.

Tutkimusaineisto hankittiin laadullisella kyselyllä ja analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tuloksia hyödynnettiin uuden perehdyttämismallin kehittämisessä. Kehittämismenetelmänä käytettiin työpajatyöskentelyä, jonka teemat muodostuivat kyselyn tuloksista. Kehittämiskohteita olivat työvuorokohtaiset tehtävät ja suunnitelmallisen perehdytyksen kehittäminen. Työpajoissa tuotetut perehdytysmateriaalit otetiin kehittämistehtävän aikana käyttöön ja arvioitavaksi perehdytyksen tueksi. Kehittämistehtävän tuloksena uuden perehdytysmallin implementoinnilla pyritään yhdenmukaistamaan perehdyttämiskäytäntöjä sekä vahvistamaan työturvallisuutta ja työhyvinvointia.

Opinnäytetyön keskeiset tulokset liittyivät työntekijöiden kokemuksiin perehdytyksen järjestelystä, sisällöistä ja työyhteisön tuesta. Perehdytyksen järjestely edellyttää suunnittelua ja yhdessä sovittuja toimintatapoja, tulosten mukaan niissä koettiin olevan puutteita ja vaihtelevia käytäntöjä. Perehdytys jäi usein kesken. Suunnitelmallinen perehdytys edellyttää resursseja, organisointia ja vastuiden jakamista. Kokemusten mukaan perehdytysprosessin aikana yksilölliset tavoitteet ja oppimisen arviointi usein unohtuvat. Niihin tulee kiinnittää enemmän huomiota. Merkityksellisiä tekijöitä perehdytyksen onnistumisen kannalta ovat perehdyttäjän taidot sekä perehtyjän aktiivisuus ja lähtötason huomioiminen. Työyhteisön vuorovaikutusilmapiiri ja sosiaalinen tuki koettiin vahvuutena ja olivat perehdytystä tukevia tekijöitä. Nämä tulokset ovat saman suuntaisia aiemmin tehtyjen tutkimusten kanssa.

Perehdyttämismallin kehittäminen ja tarve muutokseen lähti liikkeelle työelämän tarpeesta. Suunnitelmallinen perehdytysprosessi on laaja kokonaisuus ja onnistuakseen siihen tarvitaan koko työyhteisön osallistamista ja sitoutumista. Uuden mallin implementointi edellyttää hyvää muutosjohtamista, jatkuvaa viestintää ja tavoitteellista yhteistyötä uuden perehdyttämismallin vakiinnuttamiseksi osaksi toimintaa. Jatkotutkimuksilla voitaisiin selvittää perehdytyksen vaikutuksia työntekijöiden ammatilliseen osaamiseen ja työhön sitoutumiseen vanhuspalveluissa. Tutkimuksia tulisi kohdistaa myös osaamisen johtamiseen ja koulutusten vaikutuksiin perehdyttäjien ohjausosaamisessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste