Työhyvinvointi Sosiaalialalla
Rautio, Iida; Vuopala, Sanna (2023)
Rautio, Iida
Vuopala, Sanna
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246203
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata tutkimustietoon perustuen, mitkä tekijät edistävät sosiaalialan työntekijöiden työhyvinvointia sekä mitkä kuormittavat sitä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää työhyvinvoinnin kehittämisessä ja johtamisessa. Työelämän yhteistyökumppanina toimi yksi tunnetuimmista yksityisen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajista, joka tuottaa palveluja muun muassa kehitysvammaisille.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen aineistonkeruu tapahtui tammi- ja helmikuussa 2023. Tutkimusaineistoa haettiin Journalista, Sagesta, Ebscosta, Julkarista sekä Google Scholorista. Opinnäytetyöhön valittiin yksitoista eri tutkimusta.
Tulosten mukaan työhyvinvointia edistää työyhteisön sosiaalinen tuki, keskustelevuus, esihenkilön tuki ja se, kuinka työ on organisoitu. Kutsumuksellisuus ja sitoutuminen koettiin voimavaraksi mutta myös riskitekijäksi. Sosiaalinen ja keskusteleva työyhteisö luo yhteisöllisyyttä ja luotettavuutta työyhteisöön. Työhyvinvointia kuormittavina asioina koettiin työmäärän kasvaminen, kiire, jatkuvat muutokset, huono resurssointi sekä huono johtajuus ja esihenkilötyö. Työhyvinvointia kuormittavana asiana nousi esiin myös työn henkinen raskaus. The purpose of the thesis was to describe based on research data which factors enhance the well-being of the employees at work and which one's burden it. Furthermore, to produce information that can be used in the development and management of occupational well-being. One of the most well-known producers of private social and health services, which produces services for people with developmental disabilities, acted as a partner of the working life.
The thesis was implemented as a descriptive literature review. The data collection for the audit review took place in January and February 2023. Research data was searched from Journalist, Sage, Ebsco, Julkari and Google Scholar. Eleven studies were selected for the thesis.
According to the results, well-being at work is promoted by the social support and conversational nature of work community, the support of supervisor and the way the work is organized. Professionalism and commitment were seen as an asset but also as a risk factor. A social and conversational work community creates community and reliability in the workplace. Things that put a strain on well-being at work were perceived as increasing workload, hurry, constant changes, poor resourcing and poor leadership and front-line work. The mental burden of work also emerged as a burden on well-being at work.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen aineistonkeruu tapahtui tammi- ja helmikuussa 2023. Tutkimusaineistoa haettiin Journalista, Sagesta, Ebscosta, Julkarista sekä Google Scholorista. Opinnäytetyöhön valittiin yksitoista eri tutkimusta.
Tulosten mukaan työhyvinvointia edistää työyhteisön sosiaalinen tuki, keskustelevuus, esihenkilön tuki ja se, kuinka työ on organisoitu. Kutsumuksellisuus ja sitoutuminen koettiin voimavaraksi mutta myös riskitekijäksi. Sosiaalinen ja keskusteleva työyhteisö luo yhteisöllisyyttä ja luotettavuutta työyhteisöön. Työhyvinvointia kuormittavina asioina koettiin työmäärän kasvaminen, kiire, jatkuvat muutokset, huono resurssointi sekä huono johtajuus ja esihenkilötyö. Työhyvinvointia kuormittavana asiana nousi esiin myös työn henkinen raskaus.
The thesis was implemented as a descriptive literature review. The data collection for the audit review took place in January and February 2023. Research data was searched from Journalist, Sage, Ebsco, Julkari and Google Scholar. Eleven studies were selected for the thesis.
According to the results, well-being at work is promoted by the social support and conversational nature of work community, the support of supervisor and the way the work is organized. Professionalism and commitment were seen as an asset but also as a risk factor. A social and conversational work community creates community and reliability in the workplace. Things that put a strain on well-being at work were perceived as increasing workload, hurry, constant changes, poor resourcing and poor leadership and front-line work. The mental burden of work also emerged as a burden on well-being at work.