Ikääntyvän väestön tarpeet ja odotukset kauppakeskuksia kohtaan
Palomäki, Tiia (2014)
Palomäki, Tiia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810776
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ikääntyvän väestön tarpeet ja toiveet kauppakeskuksia ja etenkin hyvinkääläistä kauppakeskus Willaa kohtaan. Ikääntyvä väestö jätetään usein huomioimatta, kun suunnitellaan palveluiden kehittämistä, vaikka se on jatkuvasti kasvava kohderyhmä ja potentiaalinen asiakaskunta. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi hyvinkääläinen kauppakeskus Willa, joka on avattu vuonna 2012. Kauppakeskus on Suomen kuudenneksi suurin. Yhteyshenkilönä oli Willan markkinointipäällikkö Miia Aro.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin tutkimushaastattelua, joka sopi parhaiten kvalitatiivisen tutkimuksen metodiksi. Haastattelu suoritettiin lomakkeella itse palveluympäristössä kauppakeskus Willassa kuutena eri päivänä ja eri ajankohtina. Tutkimusta suoritti opinnäytetyön tekijän lisäksi yksi avustaja.
Teoreettisena pohjana opinnäytetyössä käytettiin palvelumuotoilua ja tutkimushaastattelua. Palvelumuotoilu on tärkeä työkalu palveluiden kehittämisessä, joten sen pohjalta suunniteltiin tutkimuksen kokonaisuutta. Tutkimushaastattelun teoriaosuudessa perehdyttiin tarkemmin lomakehaastatteluun, jonka avulla opinnäytetyön kyselylomake tehtiin ja suunniteltiin tutkimuskysymysten järjestys.
Tutkimus oli pääosin onnistunut ja haastateltavilta saatiin erinomaisia kehitysehdotuksia. Vastauksia saatiin kohderyhmältä yhteensä 109, joka jäi tavoitteesta hieman jälkeen. Tavoitteen asettamisen teki hankalaksi se, ettei vastaavia tutkimuksia ole Willassa aikaisemmin tehty. Yleisiä kävijätutkimuksia tehdään kahdesti vuodessa, mutta ikääntyvää väestöä ei ole tarkemmin tutkittu. Haastateltavista 51 % oli kiinnostunut kauppakeskustapahtumista, mikä kertoo myös ikääntyvän väestön haluavan heille kohdennettuja kauppakeskustapahtumia.
Tutkimuslomakkeessa selvisi tutkimuksen aikana yksi epäkohta, mutta tutkimuksen tekijät tiedostivat sen ja tarvittaessa oikaisivat sen tutkimuslomakkeeseen, jolloin se ei vaikuttanut tutkimustuloksiin. Tuloksien avulla voidaan kehittää ikääntyvälle väestölle suunnattuja palveluita ja järjestää heille kohdennettuja tapahtumia.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin tutkimushaastattelua, joka sopi parhaiten kvalitatiivisen tutkimuksen metodiksi. Haastattelu suoritettiin lomakkeella itse palveluympäristössä kauppakeskus Willassa kuutena eri päivänä ja eri ajankohtina. Tutkimusta suoritti opinnäytetyön tekijän lisäksi yksi avustaja.
Teoreettisena pohjana opinnäytetyössä käytettiin palvelumuotoilua ja tutkimushaastattelua. Palvelumuotoilu on tärkeä työkalu palveluiden kehittämisessä, joten sen pohjalta suunniteltiin tutkimuksen kokonaisuutta. Tutkimushaastattelun teoriaosuudessa perehdyttiin tarkemmin lomakehaastatteluun, jonka avulla opinnäytetyön kyselylomake tehtiin ja suunniteltiin tutkimuskysymysten järjestys.
Tutkimus oli pääosin onnistunut ja haastateltavilta saatiin erinomaisia kehitysehdotuksia. Vastauksia saatiin kohderyhmältä yhteensä 109, joka jäi tavoitteesta hieman jälkeen. Tavoitteen asettamisen teki hankalaksi se, ettei vastaavia tutkimuksia ole Willassa aikaisemmin tehty. Yleisiä kävijätutkimuksia tehdään kahdesti vuodessa, mutta ikääntyvää väestöä ei ole tarkemmin tutkittu. Haastateltavista 51 % oli kiinnostunut kauppakeskustapahtumista, mikä kertoo myös ikääntyvän väestön haluavan heille kohdennettuja kauppakeskustapahtumia.
Tutkimuslomakkeessa selvisi tutkimuksen aikana yksi epäkohta, mutta tutkimuksen tekijät tiedostivat sen ja tarvittaessa oikaisivat sen tutkimuslomakkeeseen, jolloin se ei vaikuttanut tutkimustuloksiin. Tuloksien avulla voidaan kehittää ikääntyvälle väestölle suunnattuja palveluita ja järjestää heille kohdennettuja tapahtumia.