Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Creating a Social Media Strategy: Case EURES Finland

Pasanen, Jenna-Maria (2023)

 
Avaa tiedosto
Pasanen_Jenna-Maria.pdf (1.069Mt)
Lataukset: 


Pasanen, Jenna-Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304286942
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda EURES Suomelle sosiaalisen median strategia, jonka avulla organisaatio voisi kehittää toimintaansa sosiaalisessa mediassa ja hyödyntää sitä entistä tehokkaammin tavoitteidensa saavuttamiseksi. Aikaisemman strategian puuttuessa liikkeelle lähdettiin alusta, ja pyrkimyksenä oli luoda jatkossakin hyödynnettävä malli, jota voidaan päivittää yhä uudelleen ja uudelleen ajankohtaiset tarpeet huomioiden. Lisäksi työ nostaa esille julkisen organisaation näkökulmaa sosiaalisen median strategioiden luomisessa. Työn esittelemää sosiaalisen median strategian mallia voivat hyödyntää myös muut organisaatiot pohjana vastaaville strategioille.
Tutkimus toteutettiin konstruktiivisella metodilla, ja strategian luomisen ohella tavoitteena oli tuottaa teoreettista lisäarvoa aihealueen tutkimukseen. Työ pyrki vahvistamaan ja rajaamaan sosiaalisen median käsitettä tavallisten ihmisten näkökulmasta, eli tuomaan esille, mikä sosiaalinen media on yleisellä tasolla ymmärrettynä. Yleisen tason käsitys vaikuttaa kulminoituvan käytännönläheisesti siihen, että alustat, jotka on luotu ja joita käytetään pääasiassa kommunikoimisen välineinä, nähdään ensisijaisesti sosiaalisena mediana.
Liikkeelle lähdettiin tutkimuskysymyksellä ”mitkä ovat ne tavoitteet, joita EURES Suomi haluaisi sosiaalisen median läsnäolonsa kautta saavuttaa, ja kuinka se onnistuu”, ja kahdella täsmentävällä alakysymyksellä, eli ”mitä tavoitteita ja onnistumisen mittareita EURES Suomen sosiaalisen median ja markkinoinnin avainhenkilöt kokevat tärkeiksi” ja ”mikä EURES Suomen tämänhetkinen tila on”.
Tietoa koottiin kolmella eri menetelmällä: EURES Suomen viestinnän avainhenkilöiden haastattelulla, nykyisille sosiaalisen median seuraajille kohdennetulla kyselytutkimuksella ja EURES Suomen olemassa olevien sosiaalisen median sivustojen analytiikasta poimitulla datalla. Saatua tietoa analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin.
Keskeisimmiksi tavoitteiksi nousivat näkyvyyden lisääminen, sisällön monipuolistaminen ja brändin vahvistaminen, ja niiden saavuttamiseksi kirjattiin konkreettisia tavoitteita, jotka listattiin osaksi strategiaa. Itse strategia seuraa Schafferin (2013) kehittämää mallia, johon sisältyy myös Demingin syklin soveltaminen sosiaalisen median strategiassa. Malli toimi muutoin hyvin myös julkisen organisaation sosiaalisen median strategian suunnittelussa, mutta todettakoon, että näissä tapauksissa tulisi strategiaan sisällyttää luku säädösten vaikutuksista toimintamahdollisuuksiin, sillä esimerkiksi EURES Suomen kohdalla ne vaikuttavat paljon siihen, mitä sosiaalisessa mediassa voidaan tehdä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste