Nuoret ja internet-mainonta : case: Lahden ammattikorkeakoulun Liiketalouden laitos
Hiltunen, Marko (2010)
Hiltunen, Marko
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002192357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002192357
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee internet-mainontaa ja sen vaikutusta nuorten internet- ja ostokäyttäytymiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka
nuoret kokevat internet-mainonnan ja sen eri muodot.
Internet-mainonta on uusin ja nopeimmin muuttuva mainosmedia. Siihen liittyy monesti sekä myönteisiä että myös kielteisiä mielikuvia. Internet-mainonnan halutaan olevan mahdollisimman informatiivinen, mutta samalla myös näkymätön.
Teoriaosuudessa käydään läpi mainontaa ja sen eri ilmentymiä lähdeaineiston pohjalta. Tämän lisäksi käydään läpi internet-mainonnan eri muodot. Internetmainonnan eri muodoilla on suuri merkitys, minkälaisen kuvan tuotteesta tai palvelusta saa.
Empiirisessä osiossa käydään läpi nuorille suunnattu kyselytutkimus. Tutkimus suoritettiin internetissä kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen avulla saatiin
varsin kattava kuva, millaisena nuoret näkevät ja kokevat internet-mainonnan.
Tutkimustulokset näyttivät varsin selkeästi nuorten kielteisen suhtautumisen internet-mainontaan. Vaikka internet-mainonta koettiin tarpeelliseksi informaationlähteeksi, sen liika aggressiivisuus sai nuoret vieraantumaan siitä. Passiiviset internet-mainonnan muodot olivat huomattavasti suuremmassa suosiossa nuorten keskuudessa.
nuoret kokevat internet-mainonnan ja sen eri muodot.
Internet-mainonta on uusin ja nopeimmin muuttuva mainosmedia. Siihen liittyy monesti sekä myönteisiä että myös kielteisiä mielikuvia. Internet-mainonnan halutaan olevan mahdollisimman informatiivinen, mutta samalla myös näkymätön.
Teoriaosuudessa käydään läpi mainontaa ja sen eri ilmentymiä lähdeaineiston pohjalta. Tämän lisäksi käydään läpi internet-mainonnan eri muodot. Internetmainonnan eri muodoilla on suuri merkitys, minkälaisen kuvan tuotteesta tai palvelusta saa.
Empiirisessä osiossa käydään läpi nuorille suunnattu kyselytutkimus. Tutkimus suoritettiin internetissä kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen avulla saatiin
varsin kattava kuva, millaisena nuoret näkevät ja kokevat internet-mainonnan.
Tutkimustulokset näyttivät varsin selkeästi nuorten kielteisen suhtautumisen internet-mainontaan. Vaikka internet-mainonta koettiin tarpeelliseksi informaationlähteeksi, sen liika aggressiivisuus sai nuoret vieraantumaan siitä. Passiiviset internet-mainonnan muodot olivat huomattavasti suuremmassa suosiossa nuorten keskuudessa.