Yrityksen liiketoiminnan kehittäminen Case: ET-Sähköpalvelu
Vanhala, Jarkko; Tikkanen, Samuli (2014)
Vanhala, Jarkko
Tikkanen, Samuli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311537
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kohdeyrityksen, sähkö- ja rakennus-alalla toimivan ET-Sähköpalvelun liiketoimintaa, erityisesti sen markkinointia ja strategiaa. Työn tarkoituksena oli tuottaa kohdeyritykselle sen nykytilan analysoinnin kautta kehitysehdotuksia sekä toimiva strategia ja suunnitelma markkinointiin.
Teoreettinen viitekehys tehtiin yrityksen nykytilan analysoinnin avulla. Teoriaosuudessa keskityttiin erityisesti asiakassuhteisiin ja yritysmuodon valintaan niiden tärkeyden ja ajankohtaisuuden takia. Näiden lisäksi painotettiin strategian kehittämistä ja markkinoinnin tehostamista. Lähdemateriaa-leina käytettiin alan tietokirjallisuutta, erityisesti Kamenskyn strategiaan, Kotlerin markkinointiin ja Buttlen asiakkuuksien hallintaan perehdyttäviä teoksia. Valittu tutkimusmenetelmä oli yrittäjän haastattelu, jonka avulla saatujen tietojen pohjalta opinnäytetyötä lähdettiin rakentamaan.
Lopputuloksena kohdeyritykselle luotiin strategiallisia toimenpide-ehdotuksia sekä ehdotuksia koh-deyrityksen markkinoinnin kehittämiseksi. Strategiassa käsiteltiin erilaisia vaihtoehtoja yrityksen strategiavalinnaksi. Vaihtoehtoja oli, että yritys keskittyy joko yritysasiakkaisiin tai muuttaa toimin-taansa niin, että pääasiakasryhmä tulisi olemaan yksityisasiakkaat. Markkinointiosiossa puolestaan pyrittiin löytämään valitulle strategialle sopivat markkinointitoimenpiteet. Ehdotettuja toimenpiteitä oli henkilökohtainen myyntityö, suoramarkkinointi tai mainonta yhteistyökumppanien kautta.
Opinnäytetyö palveli hyvin toimeksiantajan tarpeita. Toimenpide-ehdotuksista arvostettiin erityisesti strategian eri vaihtoehtoja ja uusia asiakasryhmiä, jotka auttoivat hahmottamaan yrityksen tulevai-suutta paremmin.
Teoreettinen viitekehys tehtiin yrityksen nykytilan analysoinnin avulla. Teoriaosuudessa keskityttiin erityisesti asiakassuhteisiin ja yritysmuodon valintaan niiden tärkeyden ja ajankohtaisuuden takia. Näiden lisäksi painotettiin strategian kehittämistä ja markkinoinnin tehostamista. Lähdemateriaa-leina käytettiin alan tietokirjallisuutta, erityisesti Kamenskyn strategiaan, Kotlerin markkinointiin ja Buttlen asiakkuuksien hallintaan perehdyttäviä teoksia. Valittu tutkimusmenetelmä oli yrittäjän haastattelu, jonka avulla saatujen tietojen pohjalta opinnäytetyötä lähdettiin rakentamaan.
Lopputuloksena kohdeyritykselle luotiin strategiallisia toimenpide-ehdotuksia sekä ehdotuksia koh-deyrityksen markkinoinnin kehittämiseksi. Strategiassa käsiteltiin erilaisia vaihtoehtoja yrityksen strategiavalinnaksi. Vaihtoehtoja oli, että yritys keskittyy joko yritysasiakkaisiin tai muuttaa toimin-taansa niin, että pääasiakasryhmä tulisi olemaan yksityisasiakkaat. Markkinointiosiossa puolestaan pyrittiin löytämään valitulle strategialle sopivat markkinointitoimenpiteet. Ehdotettuja toimenpiteitä oli henkilökohtainen myyntityö, suoramarkkinointi tai mainonta yhteistyökumppanien kautta.
Opinnäytetyö palveli hyvin toimeksiantajan tarpeita. Toimenpide-ehdotuksista arvostettiin erityisesti strategian eri vaihtoehtoja ja uusia asiakasryhmiä, jotka auttoivat hahmottamaan yrityksen tulevai-suutta paremmin.