Yritysmentorointi : voimavara johtajuuden kehittämisessä
Roth, Marjaana (2014)
Roth, Marjaana
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061612960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061612960
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää yritysmentoroinnin tunnettavuutta ja sen tärkeyttä yritysjohtajan sparraajana. Tavoitteena on selvittää millaisia asioita yritysmentoroinnissa pidetään tärkeänä, millaiset henkilöt yleensä hakeutuvat mentoroitavaksi ja millaisia henkilöitä yritysmentorit ovat. Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa kyselytutkimuksesta saatuja kokemuksia mentoroinnista. Opinnäytetyön teoriaosuuksissa käsitellään mentoroinnin keskeisiä asioita; tavoitteita, teoriaa, menetelmiä ja tyylejä, haasteita ja tulevaisuudennäkymiä. Teoriaosuudessa käsitellään myös mentoroinnin osapuolia: mentoroitavaa ja mentoria sekä heidän yhteistyötä. Lisäksi teoriaosuus käsittelee osaamista strategisena kilpailutekijänä, johon mentorointi soveltuu hyvin osaamisen kehittäjänä.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää yritysmentoroinnin tunnettavuutta sekä kokemuksia mentoroinnista. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, koetaanko mentorointi johtajuuden voimavarana ja työkaluna johtajuuden kehittämiseen.
Aineistoa tutkimukseen on kerätty monipuolisesti eri lähteistä; haastattelemalla yritysjohtajia, yrittäjiä ja yritysmentoreina toimivia henkilöitä, teoriaa on hankittu kirjallisuudesta, internetistä, yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon luennoilta sekä lehtiartikkeleista. Tämän lisäksi toteutin kyselyn kyselylomakkeella. Kyselytutkimuksen lisäksi haastattelin kymmentä (10) aktiivisesti yritysmentorina toimivaa asiantuntijaa.
Tuloksista selvisi, että yritysmentorointi ja sen tuomat mahdollisuudet tunnetaan vielä toistaiseksi suhteellisen huonosti. Niin yritysmentorit kuin mentoroitavat toivoivat, että tunnettavuus lisääntyisi ja kynnys hakeutua mentorointiin vähenisi. Tuloksista kävi esille, että tällä hetkellä erilaiset Life ja Business Coachit sotkevat perinteistä yritysmentoroinnin toimintakenttää. Kaikki haastatellut yritysmentorit olivat alun perin ajautuneet mentorin tehtävään sattumalta tai vahingossa, mutta nykyisin siitä on tullut usealle jo lisätyö. Ilahduttavaa oli huomata tuloksista, että yritysmentorointiin hakeudutaan kasvavassa määrin myös itsenäisesti, eikä aina vain koulutuksen yhteydessä. Yritysmentorointi koettiin hyvin tärkeänä yritysjohtajan ja yrittäjän työssäjaksamisessa, verkostojen ja sidosryhmien luomisessa sekä kokonaisuuden hallinnassa.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää yritysmentoroinnin tunnettavuutta sekä kokemuksia mentoroinnista. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, koetaanko mentorointi johtajuuden voimavarana ja työkaluna johtajuuden kehittämiseen.
Aineistoa tutkimukseen on kerätty monipuolisesti eri lähteistä; haastattelemalla yritysjohtajia, yrittäjiä ja yritysmentoreina toimivia henkilöitä, teoriaa on hankittu kirjallisuudesta, internetistä, yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon luennoilta sekä lehtiartikkeleista. Tämän lisäksi toteutin kyselyn kyselylomakkeella. Kyselytutkimuksen lisäksi haastattelin kymmentä (10) aktiivisesti yritysmentorina toimivaa asiantuntijaa.
Tuloksista selvisi, että yritysmentorointi ja sen tuomat mahdollisuudet tunnetaan vielä toistaiseksi suhteellisen huonosti. Niin yritysmentorit kuin mentoroitavat toivoivat, että tunnettavuus lisääntyisi ja kynnys hakeutua mentorointiin vähenisi. Tuloksista kävi esille, että tällä hetkellä erilaiset Life ja Business Coachit sotkevat perinteistä yritysmentoroinnin toimintakenttää. Kaikki haastatellut yritysmentorit olivat alun perin ajautuneet mentorin tehtävään sattumalta tai vahingossa, mutta nykyisin siitä on tullut usealle jo lisätyö. Ilahduttavaa oli huomata tuloksista, että yritysmentorointiin hakeudutaan kasvavassa määrin myös itsenäisesti, eikä aina vain koulutuksen yhteydessä. Yritysmentorointi koettiin hyvin tärkeänä yritysjohtajan ja yrittäjän työssäjaksamisessa, verkostojen ja sidosryhmien luomisessa sekä kokonaisuuden hallinnassa.