Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Liha- ja eineshyllyjen valikoiman päivittäminen- Case K-Market Lentävänniemi

Vuorinen, Viivi (2023)

 
Avaa tiedosto
Vuorinen_Viivi.pdf (2.734Mt)
Lataukset: 


Vuorinen, Viivi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109034
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli päivittää K-Market Lentävänniemen lihaosaston valikoima ja järjestää eineshyllyjen tuotteiden paikat uudestaan. Lopputuloksena tavoiteltiin uudelleen järjestettyä hyllyä ja muutoksien tarkoitus oli heijastua myynnin positiivisena kasvuna ja hävikin pienentymisenä. Hylly-muutoksien jälkeen asiakkaiden tulisi löytää halutut tuotteet helposti ja vaivat-tomasti hyllyistä omissa segmenteissään.

Tutkimusongelma oli liha- ja eineshyllyjen valikoiman pitkään jatkunut päivityk-sen tarve. Kun projekti alkoi loppuvuodesta 2022, tutkimuskysymykset määri-teltiin seuraavanlaisiksi: Mitä tuotteita ihmiset haluavat valikoimaan ja miksi? Onko myynti kasvanut ja hävikki pienentynyt? Työssä käsiteltävät aiheet ovat päivittäistavarakauppa Suomessa, Kesko, K-Market-brändi, asiakaskokemus, asiakasymmärrys, palvelupolku ja Keskon omat tuotemerkit. Opinnäytetyö on produktiivinen, ja tarkoitus saada konkreettisia ja mahdollisimman pitkäaikaisia tuloksia.

Käytetyt tutkimusmenetelmät olivat kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen. Kvalitatiivinen viittaa hyllyjen uudelleenjärjestelyyn, kvantitatiivinen sosiaalisessa medi-assa järjestettyihin kyselyihin, joilla aineisto kerättiin. Facebook- ja Instagram-kyselyiden lisäksi paikan päällä kaupassa oli mahdollisuus kirjoittaa oma toive paperilapulle. Vastauksia tuli yhteensä 122. Vastauksissa korostui riistaliha: peura, poro, hirvi. Myös kalaa toivottiin useamman kerran. Lihahyllyyn valittiin lopulta tuote, joka on edullinen ja sopii niin arkeen kuin juhlaan.

Lopputuloksena huomattiin, että valikoiman ja hyllyjen muutos oli toimeksiantajalle tarpeellinen. Myymälä sai uutta ilmettä ja tärkeä tuoteryhmä kävi läpi hyväksihavaitun muutoksen. Monipuoliset vastaukset toivat lisämausteen hylly-muutosten suunnitteluprosessiin.

Työssä esitellään toimeksiantajalle suunnattuja jatkotutkimusehdotuksia ja kehitysideoita. Liitteinä ovat kaupan sosiaalisen median kanaviin tehdyt julkaisut sekä taulukko, johon on koottu kaikki asiakkaiden toiveet.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste