Rosteriholkin tartunnan parantaminen alumiinikorvakkeeseen asennettaessa
Rantanen, Jussi (2023)
Rantanen, Jussi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510722
Tiivistelmä
Osa Patrian palveluja on Hornetien huolto ja modifikaatiot. Eräässä modifikaatiossa Hornetin laskusiivekkeen sisemmän saranakorvakkeen reikä kylmämuokataan ja siihen asennetaan kaksi holkkia tiivistysainetta käyttäen. Tällä pyritään ehkäisemään säröjen syntymistä rakenteeseen tai poistetaan mahdolliset särönalut.
Tässä modifikaatiossa on ollut joitakin epäilyksiä siitä, ovatko lisätyt holkit liikkuneet käytön aikana modifikaation jälkeen. Holkkien mahdollinen liikkuminen voisi aiheuttaa rakenteen rikkoontumisen. Opinnäytetyössä selvitettiin, onko liikkumista todellisuudessa tapahtunut. Lisäksi selvitettiin, millä mahdollista liikkumista voisi estää tapahtumasta.
Mahdollista holkkien liikkumista lähdettiin selvittämään testausjärjestelmällä, jossa alkuperäisiä rakenteita vastaaviin koekappaleisiin asennettiin testausholkit, joita liikutettiin testaustyövälineellä, kunnes ne alkoivat pyöriä. Testauskonseptilla pystyttiin todentamaan, että alkuperäisellä asennustavalla eli tiivistysaineella holkitetuissa saranakorvakkeissa on tapahtunut holkkien pyörimistä.
Tämän tuloksena päädyttiin suosittelemaan, ettei alkuperäistä asennustapaa enää käytettäisi vaan siirryttäisiin tiivistysaineesta liiman käyttöön. Uusi asennustapa onkin otettu Patriassa jo käyttöön.
Tässä modifikaatiossa on ollut joitakin epäilyksiä siitä, ovatko lisätyt holkit liikkuneet käytön aikana modifikaation jälkeen. Holkkien mahdollinen liikkuminen voisi aiheuttaa rakenteen rikkoontumisen. Opinnäytetyössä selvitettiin, onko liikkumista todellisuudessa tapahtunut. Lisäksi selvitettiin, millä mahdollista liikkumista voisi estää tapahtumasta.
Mahdollista holkkien liikkumista lähdettiin selvittämään testausjärjestelmällä, jossa alkuperäisiä rakenteita vastaaviin koekappaleisiin asennettiin testausholkit, joita liikutettiin testaustyövälineellä, kunnes ne alkoivat pyöriä. Testauskonseptilla pystyttiin todentamaan, että alkuperäisellä asennustavalla eli tiivistysaineella holkitetuissa saranakorvakkeissa on tapahtunut holkkien pyörimistä.
Tämän tuloksena päädyttiin suosittelemaan, ettei alkuperäistä asennustapaa enää käytettäisi vaan siirryttäisiin tiivistysaineesta liiman käyttöön. Uusi asennustapa onkin otettu Patriassa jo käyttöön.