Urheiluseurakoordinaattorin rooli urheiluseurayhteistyössä – Case: Yritys X
Mäkelä, Ossi (2014)
Mäkelä, Ossi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402252648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402252648
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Yritys X:n urheiluseurakoordinaattorien rooli urheiluseurayhteistyössä ja löytää sen avulla kehityskohtia sen toteutuksessa. Urheiluseurayhteistyön sisäisiä prosesseja hiomalla on mahdollista tarjota entistä saumattomampi asiakaspalvelukokemus yhteistyöseuroille, joka olikin kehitysehdotusten myötä perimmäisenä tarkoituksena tutkimukselle.
Tutkimusta varten valittiin laadullinen tutkimusmenetelmä. Sen avulla saatiin yksityiskohtaista tietoa tutkittavasta aiheesta, josta oli saatavilla niukasti ennakkotietoja johtuen urheiluseurayhteistyön monimuotoisuudesta. Aineiston kerääminen tapahtui strukturoidulla lomakehaastattelulla, joka toimi kokonaiskuvaa rakentavana työvaiheena ja ryhmämuotoisella teemahaastattelulla, jonka avulla oli mahdollista saada tutkittavasta aiheesta syvempää tietoa. Tutkimuksen tukena käytettiin tutkittavaan aiheeseen linkittyviä teorioita, kuten markkinointiviestintää, asiakassuhdemarkkinointia ja B-to-B –markkinointia.
Tutkimuksessa nousi esiin kolme teemaa sekä lomakehaastattelun että teemahaastattelun pohjalta. Ensimmäiseksi teemaksi muodostui urheiluseurakoordinaattorien tärkeys Yritys X:n kasvoina urheiluseuroille. Toiseksi teemaksi nousi urheiluseurayhteistyöhön liittyvien teknisten asioiden hoitaminen ja niiden haastavuus. Kolmas teema oli kommunikaatio eri sidosryhmien kanssa, jossa koettiin olevan aika ajoin parantamisen varaa.
Tutkimustulosten pohjalta tehtiin kehitysehdotuksia pitäen silmällä niiden toteuttamisen realistisuutta. Kehitysehdotuksia syntyi liittyen kaikkiin tutkimuksessa esiin nousseisiin teemoihin. Kaikki kehitysideat linkittyvät kuitenkin jollain tapaa kommunikaation parantamiseen eri sidosryhmien kanssa, joka olikin eniten kehittämistarpeita vaativa aihepiiri. Kehitysehdotukset annettiin käytännön tasolla toteutettaviksi ilman kohtuuttomia vaatimuksia resurssien käytön suhteen.
Tutkimusta varten valittiin laadullinen tutkimusmenetelmä. Sen avulla saatiin yksityiskohtaista tietoa tutkittavasta aiheesta, josta oli saatavilla niukasti ennakkotietoja johtuen urheiluseurayhteistyön monimuotoisuudesta. Aineiston kerääminen tapahtui strukturoidulla lomakehaastattelulla, joka toimi kokonaiskuvaa rakentavana työvaiheena ja ryhmämuotoisella teemahaastattelulla, jonka avulla oli mahdollista saada tutkittavasta aiheesta syvempää tietoa. Tutkimuksen tukena käytettiin tutkittavaan aiheeseen linkittyviä teorioita, kuten markkinointiviestintää, asiakassuhdemarkkinointia ja B-to-B –markkinointia.
Tutkimuksessa nousi esiin kolme teemaa sekä lomakehaastattelun että teemahaastattelun pohjalta. Ensimmäiseksi teemaksi muodostui urheiluseurakoordinaattorien tärkeys Yritys X:n kasvoina urheiluseuroille. Toiseksi teemaksi nousi urheiluseurayhteistyöhön liittyvien teknisten asioiden hoitaminen ja niiden haastavuus. Kolmas teema oli kommunikaatio eri sidosryhmien kanssa, jossa koettiin olevan aika ajoin parantamisen varaa.
Tutkimustulosten pohjalta tehtiin kehitysehdotuksia pitäen silmällä niiden toteuttamisen realistisuutta. Kehitysehdotuksia syntyi liittyen kaikkiin tutkimuksessa esiin nousseisiin teemoihin. Kaikki kehitysideat linkittyvät kuitenkin jollain tapaa kommunikaation parantamiseen eri sidosryhmien kanssa, joka olikin eniten kehittämistarpeita vaativa aihepiiri. Kehitysehdotukset annettiin käytännön tasolla toteutettaviksi ilman kohtuuttomia vaatimuksia resurssien käytön suhteen.