Käyttäjäystävällisen käyttöliittymän suunnittelu
Hynninen, Laura; Koroliova, Monika (2023)
Hynninen, Laura
Koroliova, Monika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212662
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä luotiin ratkaisuehdotuksena prototyyppi yrityksen vuokratyöntekijöiden vuoron varaustoimintoon. Mobiilikäyttöliittymän käytettävyyttä parannettiin pyrkien parempaan käyttäjäystävällisyyteen ja helppokäyttöisyyteen. Työssä noudatettiin yritykseltä tulleita toiveita ja vaatimuksia. Lisäksi hyödynnettiin aiempaa käyttäjäpalauteaineistoa ja testikäyttäjien palautteita. Työn tavoitteena oli uudistaa käyttöliittymän yleisilmettä ja parantaa vuoron varaustoiminnon navigointia sekä ratkaista sen käytettävyyshaasteita. Kehittämistyössä tehtiin prototyyppi, jossa ilme on uudistettu ja käytettävyyshaasteet ratkaistu.
Työssä hyödynnettiin käytettävyyteen, saavutettavuuteen, sekä käyttöliittymien suunnitteluun sekä arviointiin liittyvää teoriatietoa prototyypin suunnittelussa. Lisäksi työssä käytettiin kehittämismenetelminä käyttäjäpersoonia ja käyttäjätestausta, sekä vertailuanalyysia (benchmarking), jossa vertailtiin vastaavia sovelluksia. Työ toteutettiin Design Sprint -menetelmällä. Toimivat muutokset toteutettiin käyttöliittymään sekä ketterän projektimallin, että vesiputousmallin aikataulun mukaisesti vaiheittain etenemällä noudattaen viisipäiväisen Design Sprint -workshopin aikataulua.
Kehittämistyö toteutettiin hyödyntäen yritykseltä saatuja käyttäjäpalautteita ja tunnistamalla käyttöliittymän käytettävyyshaasteet. Mobiililiittymää uudistettiin muokkaamalla käyttöliittymän ilme vastaamaan yrityksen nykyistä ilmettä. Käyttöön liittyviin haasteisiin vastaamalla tehtiin mobiilikäyttöliittymästä käyttäjäystävällisempi. Liittymän käytettävyys, saavutettavuus ja käyttäjäkokemus paranivat. Työssä ratkaisuehdotuksena syntynyt prototyyppi vuokratyöntekijän vuoron varaustoimintoon on yrityksessä mahdollista ottaa käyttöön ja saatuja tuloksia voi hyödyntää digitaalisten palvelujen kehittämisessä.
Työssä hyödynnettiin käytettävyyteen, saavutettavuuteen, sekä käyttöliittymien suunnitteluun sekä arviointiin liittyvää teoriatietoa prototyypin suunnittelussa. Lisäksi työssä käytettiin kehittämismenetelminä käyttäjäpersoonia ja käyttäjätestausta, sekä vertailuanalyysia (benchmarking), jossa vertailtiin vastaavia sovelluksia. Työ toteutettiin Design Sprint -menetelmällä. Toimivat muutokset toteutettiin käyttöliittymään sekä ketterän projektimallin, että vesiputousmallin aikataulun mukaisesti vaiheittain etenemällä noudattaen viisipäiväisen Design Sprint -workshopin aikataulua.
Kehittämistyö toteutettiin hyödyntäen yritykseltä saatuja käyttäjäpalautteita ja tunnistamalla käyttöliittymän käytettävyyshaasteet. Mobiililiittymää uudistettiin muokkaamalla käyttöliittymän ilme vastaamaan yrityksen nykyistä ilmettä. Käyttöön liittyviin haasteisiin vastaamalla tehtiin mobiilikäyttöliittymästä käyttäjäystävällisempi. Liittymän käytettävyys, saavutettavuus ja käyttäjäkokemus paranivat. Työssä ratkaisuehdotuksena syntynyt prototyyppi vuokratyöntekijän vuoron varaustoimintoon on yrityksessä mahdollista ottaa käyttöön ja saatuja tuloksia voi hyödyntää digitaalisten palvelujen kehittämisessä.