Konsepti trendien hakemisen helpottamiseksi – Case Väylä 19 ravintolat
Orkovaara, Sara; Kärkinen, Sini (2014)
Orkovaara, Sara
Kärkinen, Sini
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295335
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa toimeksiantajalle, Väylä 19 ravintoloille, konsepti, jonka tarkoituksena on helpottaa toimeksiantajan vuosittaista tuotteistamista trendien hakemisella. Opinnäytetyön aihe rajattiin konseptin muodostamiseen trendien hakemisesta, eikä sen ollut tarkoitus tehdä varsinaista toimeksiantajan tuotteistamista. Konsepti rakennettiin blueprint-mallin muotoon.
Konseptin luomisessa yhdistettiin palvelumuotoilu ja tulevaisuuksien tutkiminen. Palvelumuotoilussa tarkastellaan asioita ihmisistä käsin, kun taas tulevaisuuksien tutkimisessa tarkastellaan kokonaisvaltaisesti asiakokonaisuuksia ja nämä yhdistämällä saadaan tulevaisuuden abstraktit asiat tuotua käytännön toimintaan. Konseptin teoreettisena pohjana toimivat konseptin rakentamis- ja tuotteistamisteoria. Koska kehitetty konsepti käsittelee trendien hakemista, on trendejä käsitelty myös opinnäytetyön teoriapohjassa.
Työ toteutettiin Moritzin palvelumuotoilumallin karsitun version pohjalta. Mallin alkuperäisistä vaiheista valittiin mukaan kehittämistyöhön ymmärrä, kehitä ja toteuta -vaiheet. Ymmärrä-vaiheessa haluttiin kartoittaa tietoa toimialasta sekä toimeksiantajasta, joten menetelmiksi valittiin sidosryhmäkuvaus sekä asiantuntijahaastattelu. Kehitä-vaiheessa kokeiltiin erilaisia menetelmiä, joten niitä valittiin runsaasti. Menetelmiä olivat muun muassa trend spotting, strateginen sattumointi, runttaus sekä tulevaisuuden asiakasprofiilit. Toteuta-vaiheessa koottiin saadut tulokset konseptiksi blueprint-menetelmän avulla.
Konsepti analysointiin SWOT-analyysillä, jossa arvioitiin konseptin vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet sekä uhat. Lopuksi konsepti pilotoitiin toimeksiantajayrityksessä, jotta varmistettiin sen toimivuus työelämässä. Konsepti pilotoitiin käytännössä vain alkuosastaan, sillä loppuosa konseptista vaatii ravintolan aukiolon ja asiakkaiden mukaan ottamisen. Konsepti koettiin hyödylliseksi ja toimivaksi ja sitä voisi tulevaisuudessa jatkaa esimerkiksi toisen opinnäytetyön muodossa.
Konseptin luomisessa yhdistettiin palvelumuotoilu ja tulevaisuuksien tutkiminen. Palvelumuotoilussa tarkastellaan asioita ihmisistä käsin, kun taas tulevaisuuksien tutkimisessa tarkastellaan kokonaisvaltaisesti asiakokonaisuuksia ja nämä yhdistämällä saadaan tulevaisuuden abstraktit asiat tuotua käytännön toimintaan. Konseptin teoreettisena pohjana toimivat konseptin rakentamis- ja tuotteistamisteoria. Koska kehitetty konsepti käsittelee trendien hakemista, on trendejä käsitelty myös opinnäytetyön teoriapohjassa.
Työ toteutettiin Moritzin palvelumuotoilumallin karsitun version pohjalta. Mallin alkuperäisistä vaiheista valittiin mukaan kehittämistyöhön ymmärrä, kehitä ja toteuta -vaiheet. Ymmärrä-vaiheessa haluttiin kartoittaa tietoa toimialasta sekä toimeksiantajasta, joten menetelmiksi valittiin sidosryhmäkuvaus sekä asiantuntijahaastattelu. Kehitä-vaiheessa kokeiltiin erilaisia menetelmiä, joten niitä valittiin runsaasti. Menetelmiä olivat muun muassa trend spotting, strateginen sattumointi, runttaus sekä tulevaisuuden asiakasprofiilit. Toteuta-vaiheessa koottiin saadut tulokset konseptiksi blueprint-menetelmän avulla.
Konsepti analysointiin SWOT-analyysillä, jossa arvioitiin konseptin vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet sekä uhat. Lopuksi konsepti pilotoitiin toimeksiantajayrityksessä, jotta varmistettiin sen toimivuus työelämässä. Konsepti pilotoitiin käytännössä vain alkuosastaan, sillä loppuosa konseptista vaatii ravintolan aukiolon ja asiakkaiden mukaan ottamisen. Konsepti koettiin hyödylliseksi ja toimivaksi ja sitä voisi tulevaisuudessa jatkaa esimerkiksi toisen opinnäytetyön muodossa.