Marketing of Sustainable Investing in Finnish Banking Groups
Sulkakoski, Susanna (2023)
Sulkakoski, Susanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621821
Tiivistelmä
Koska kuluttajat ovat tulleet yhä enemmän tietoisiksi ostojensa kestävyystekijöistä, myös kestävästä sijoittamisesta rahoitusmaailmassa on tullut suosittua. Tämä on luonut tarpeen paremmille standardeille kestävässä sijoittamisessa, ja Euroopan unioni ja YK ovat asettaneet erilaiset standardit sijoitusvastuutekijöille. Kuluttajansuojalaki ja sijoituspalvelulaki ovat asettaneet rajoituksia sille, miten ja kenelle sijoituspalveluja voidaan markkinoida. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka neljä eri pankkia markkinoivat asiakkailleen kestävää sijoittamista, miten markkinointi on toteutettu ja toistuuko tiettyjä teemoja pankkien markkinoinnin välillä. Koska pankkisektori on voimakkaasti säänneltyä, oli mielenkiintoista nähdä, oliko kaikilla pankeilla samanlaisia ominaisuuksia markkinoinnissaan vai oliko pankkien välillä suuria eroja. Laadullisen analyysin avulla vertailu pankkien nettisivujen, Googlen hakutulosten ja sosiaalisen median tilien välillä toteutettiin. Pankkien kestävien sijoitustuotteiden ja niiden informaation saavutettavuutta verrattiin, kuten myös kestävän sijoittamisen hakutuloksia ja kestävän sijoittamisen postauksien määriä heidän sosiaalisen median tileillään. Todettiin, että vaikka jokaisella pankilla oli verkkosivuillaan saatavilla tietoa kestävästä sijoittamisesta, kaikki eivät markkinoineet sitä sosiaalisen median tileillään tai Googlen hakutuloksissa. Tietyt teemat ja värit toistuivat pankkien markkinoinnin välillä ja ne usein käyttivät tiettyjä ominaisuuksia, jotka usein linkittyvät kestävyyteen ja luontoon, vahvistaakseen viestiään. Kaikilla pankeilla oli erityistä tietoa kestävästä kehityksestä yleisellä tasolla, mutta tarkempaa tietoa kestävästä sijoittamisesta puuttui. As consumers have become increasingly aware of the sustainability factors in their purchases, sustainable investing in the finance world has become popular as well. This created a need for better standards in sustainable investing, and the European Union and the United Nations have set different standards for investment responsibility factors. Consumer protection law and investment services act have set limitations on how and to whom investment services can be marketed. The purpose of the research was to discover how four different banks marketed sustainable investing to their customers, how the marketing was executed, and was there certain themes repeating between the banks’ marketing. As the banking sector is heavily regulated, it was interesting to see if all the banks had similar characteristics in their marketing or were there major differences between the banks. With qualitative analysis, comparison of the banks’ webpages, search results in Google, and social media accounts was executed. The accessibility of banks’ sustainable investing products and information on their webpages were compared, as well as the search results for sustainable investing and number of sustainable investment posts in their social media accounts. It was concluded that even though every bank had accessible information about sustainable investing on their webpage, not all marketed it on their social media accounts or Google search-results. Certain themes and colors repeated between the banks’ marketing, and they commonly used characteristics often linked to sustainability and nature to enhance the message. All of the banks had dedicated information about sustainability in general, but more specific information regarding sustainable investing was absent.