Parhaiten menestyvät sosiaalisen median sisällöt Visit Espoon kanavissa – matkalla kohti somestrategiaa
Saari, Hanna (2023)
Saari, Hanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061423893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061423893
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään parhaiten menestyviä ja tehokkaimpia sosiaalisen median julkaisuja ja sisältöjä matkailualalla, alueorganisaatiossa, joka toimii vahvassa markkinointiyhteistyössä alueen yritysten kanssa. Kehittämisen ja tutkimuksen kohteena ovat Visit Espoon sosiaalisen median kanavien julkaisut ja sisällöt. Tutkimuksessa ja analyysissä keskityttiin kuluttajille suunnattuihin julkaisuihin eli B2C-markkinoinnin teemaan.
Tavoitteena oli selvittää, millaisia ovat suosituimmat ja parhaiten menestyvät sekä tehokkaimmat julkaisut ja sisällöt valikoiduissa Visit Espoon kanavissa. Työssä keskityttiin analysoimaan syvemmin Facebookin ja Instagramin julkaisuja, kun taas yrityksen kanavista Twitteriin ja LinkedIn:iin viitattiin vain pinnallisesti. Tutkimuksen tavoitteena oli myös hankkia materiaalia ja dataan pohjautuvaa tietoa yhtiön some- ja sisältöstrategian rakentamisen tueksi.
Työn teoreettisena viitekehyksenä käsitellään yrityksen markkinointi-mixin osa-alueita osana markkinointiviestinnän kokonaisuutta sekä sosiaalisen median kanavien roolia osana sitä voimakkaasti muuttuneessa markkinoinnin ja median kentässä. Sosiaalisen median taustaan, toimintaperiaatteisiin, tavoittavuuteen, kanaviin, strategiatyöhön, kohderyhmiin ja mittareihin paneudutaan syvällisemmin. Tutkimustuloksia verrataan myös saatavilla oleviin sosiaalisen median trendiraportteihin ja ennusteisiin.
Tutkimusmenetelmänä työssä on käytetty organisaation ja ympäristön toimintaa käytännössä kehittävää toimintatutkimusta, jolla pyritään saamaan aikaan todellinen muutos. Kuten tässäkin työssä, toimintatutkimus on osallistavaa ja ratkaisukeskeistä ja tutkija oli vahvasti mukana koko prosessissa – tässä tutkielmassa osana työyhteisöä ja markkinointiviestinnän tiimiä. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin Visit Espoon sosiaalisen median kanavien statistiikkaa ja sen analysointia ja vertailua tietyiltä ajanjaksoilta sekä avoimia ja monivalintakysymyksiä aiheeseen liittyen yrityksen sosiaalisen median kanavissa.
Työn lopputulos menestyneimmistä ja tehokkaimmista some-sisällöistä ja -julkaisuista sekä vahvisti ennakko-oletuksia että nosti esiin uusia ajatuksia Visit Espoon some- ja sisältöstrategian luomista ja toimenpiteiden toteuttamista ajatellen. Oli oletettavaa, että kauniit kuvat, hyvä tunnelma, kansainvälisestikin arvostetut ilmiöt ja tapahtumat sekä sosiaalisen median maksettu markkinointi tulevat näkyviin tuloksista arvioitaessa suosituimpia julkaisuja. Paikallisuus, autenttisuus ja aitous ovat yleisestikin trendiraporteissa tunnustettuja suositun some-sisällön tunnusmerkkejä. Positiivinen uusi teemallinen havainto oli se, että suositut julkaisut käsittelivät myös paikallista tapahtumaa sekä kumppaniyritysten tuotteita ja palveluita. Lisäksi tuloksissa nousi esiin, että elämys- ja tunnelmahakuisuuden lisäksi myös yksityiskohtaisemmin informoivilla julkaisuilla on merkitystä.
Tavoitteena oli selvittää, millaisia ovat suosituimmat ja parhaiten menestyvät sekä tehokkaimmat julkaisut ja sisällöt valikoiduissa Visit Espoon kanavissa. Työssä keskityttiin analysoimaan syvemmin Facebookin ja Instagramin julkaisuja, kun taas yrityksen kanavista Twitteriin ja LinkedIn:iin viitattiin vain pinnallisesti. Tutkimuksen tavoitteena oli myös hankkia materiaalia ja dataan pohjautuvaa tietoa yhtiön some- ja sisältöstrategian rakentamisen tueksi.
Työn teoreettisena viitekehyksenä käsitellään yrityksen markkinointi-mixin osa-alueita osana markkinointiviestinnän kokonaisuutta sekä sosiaalisen median kanavien roolia osana sitä voimakkaasti muuttuneessa markkinoinnin ja median kentässä. Sosiaalisen median taustaan, toimintaperiaatteisiin, tavoittavuuteen, kanaviin, strategiatyöhön, kohderyhmiin ja mittareihin paneudutaan syvällisemmin. Tutkimustuloksia verrataan myös saatavilla oleviin sosiaalisen median trendiraportteihin ja ennusteisiin.
Tutkimusmenetelmänä työssä on käytetty organisaation ja ympäristön toimintaa käytännössä kehittävää toimintatutkimusta, jolla pyritään saamaan aikaan todellinen muutos. Kuten tässäkin työssä, toimintatutkimus on osallistavaa ja ratkaisukeskeistä ja tutkija oli vahvasti mukana koko prosessissa – tässä tutkielmassa osana työyhteisöä ja markkinointiviestinnän tiimiä. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin Visit Espoon sosiaalisen median kanavien statistiikkaa ja sen analysointia ja vertailua tietyiltä ajanjaksoilta sekä avoimia ja monivalintakysymyksiä aiheeseen liittyen yrityksen sosiaalisen median kanavissa.
Työn lopputulos menestyneimmistä ja tehokkaimmista some-sisällöistä ja -julkaisuista sekä vahvisti ennakko-oletuksia että nosti esiin uusia ajatuksia Visit Espoon some- ja sisältöstrategian luomista ja toimenpiteiden toteuttamista ajatellen. Oli oletettavaa, että kauniit kuvat, hyvä tunnelma, kansainvälisestikin arvostetut ilmiöt ja tapahtumat sekä sosiaalisen median maksettu markkinointi tulevat näkyviin tuloksista arvioitaessa suosituimpia julkaisuja. Paikallisuus, autenttisuus ja aitous ovat yleisestikin trendiraporteissa tunnustettuja suositun some-sisällön tunnusmerkkejä. Positiivinen uusi teemallinen havainto oli se, että suositut julkaisut käsittelivät myös paikallista tapahtumaa sekä kumppaniyritysten tuotteita ja palveluita. Lisäksi tuloksissa nousi esiin, että elämys- ja tunnelmahakuisuuden lisäksi myös yksityiskohtaisemmin informoivilla julkaisuilla on merkitystä.