Varhaiskasvatus julkisessa mediassa
Menschakoff, Katja (2023)
Menschakoff, Katja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061824145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061824145
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin julkisen median uutisointiin, ammatillisen median sisältöihin, sekä tutkimusartikkeleiden aiheisiin ajalta 1.6.2021-31.5.2023. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää suomalaisen median välittämää kuvaa varhaiskasvatuksesta. Tavoitteena oli lisätä tietoa varhaiskasvatuksen esiintymisestä suomalaisessa julkisessa ja ammatillisessa mediassa. Opinnäytetyö toteutettiin soveltaen kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmää.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli: millaista julkisuuskuvaa suomalainen media välittää varhaiskasvatuksesta? Aineistonhaku oli laaja, tietoa haettiin kolmesta eri tietokannasta, Laureafinnasta, Finna.fistä, sekä Google Scholarista. Tämän lisäksi aineistoa koottiin ammatillisista julkai-suista ja julkisesta mediasta. Aineisto käsitteli suomalaisen Varhaiskasvatuslain (13.7.2018/540) alaista varhaiskasvatustoimintaa, sen pedagogiikkaa ja julkisen median esille nostamia haasteita. Opinnäytetyön tietoperusta koostuu varhaiskasvatusta ohjaavista dokumenteista, sekä sen tavoitteiden saavuttamiseen vaadittavasta pedagogiikasta. Suomalaisen median määritelmä on myös selkiytetty opinnäytetyötä silmällä pitäen.
Opinnäytetyön tulosten mukaan suomalaisen julkisen median välittämä julkisuuskuva varhaiskasvatuksesta on ongelmakeskeinen. Ammatillinen media tuo näkyvämmäksi myös työhyvinvoinnin, sekä muita positiivisempia teemoja varhaiskasvatuksesta. Aineistosta kävi ilmi, että suomalaisen varhaiskasvatuksen haasteet ovat suuria, kuten henkilöstön saatavuuteen liittyvät ongelmat, turvallisuuteen liittyvät puutteet ja päiväkotipaikkojen pula. Nämä ongelmat ovat ajaneet suomalaisen varhaiskasvatuksen kriisiin.
Jatkotutkimuksena esille nousi suomalaisen varhaiskasvatuksen julkisuuskuvan tutkiminen ja miksi se on niin keskittynyt varhaiskasvatuksen haasteisiin, kun onnistumisia on myös paljon. Miten haasteisiin olisi mahdollista vastata ja millaisilla ratkaisuilla ne saataisiin vähenemään.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli: millaista julkisuuskuvaa suomalainen media välittää varhaiskasvatuksesta? Aineistonhaku oli laaja, tietoa haettiin kolmesta eri tietokannasta, Laureafinnasta, Finna.fistä, sekä Google Scholarista. Tämän lisäksi aineistoa koottiin ammatillisista julkai-suista ja julkisesta mediasta. Aineisto käsitteli suomalaisen Varhaiskasvatuslain (13.7.2018/540) alaista varhaiskasvatustoimintaa, sen pedagogiikkaa ja julkisen median esille nostamia haasteita. Opinnäytetyön tietoperusta koostuu varhaiskasvatusta ohjaavista dokumenteista, sekä sen tavoitteiden saavuttamiseen vaadittavasta pedagogiikasta. Suomalaisen median määritelmä on myös selkiytetty opinnäytetyötä silmällä pitäen.
Opinnäytetyön tulosten mukaan suomalaisen julkisen median välittämä julkisuuskuva varhaiskasvatuksesta on ongelmakeskeinen. Ammatillinen media tuo näkyvämmäksi myös työhyvinvoinnin, sekä muita positiivisempia teemoja varhaiskasvatuksesta. Aineistosta kävi ilmi, että suomalaisen varhaiskasvatuksen haasteet ovat suuria, kuten henkilöstön saatavuuteen liittyvät ongelmat, turvallisuuteen liittyvät puutteet ja päiväkotipaikkojen pula. Nämä ongelmat ovat ajaneet suomalaisen varhaiskasvatuksen kriisiin.
Jatkotutkimuksena esille nousi suomalaisen varhaiskasvatuksen julkisuuskuvan tutkiminen ja miksi se on niin keskittynyt varhaiskasvatuksen haasteisiin, kun onnistumisia on myös paljon. Miten haasteisiin olisi mahdollista vastata ja millaisilla ratkaisuilla ne saataisiin vähenemään.