Creating a 3D environment using Unreal Engine 5.1
Koivisto, Olivia (2023)
Koivisto, Olivia
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061624090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061624090
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa peliympäristö Unreal Engine 5.1 -pelimoottorissa. Tarkoituksena oli käyttää erilaisia metodeja pelivalmiiden 3D-mallien luomiseen, selvittää eri tapoja niiden optimointiin sekä teksturointiin ja näin määrittää prosessille optimoitu työnkulku. Opinnäytetyössä perehdytään myös eri elementtien ja efektien lisäämiseen Unreal Enginen sisällä sekä käyttämään pelimoottoria tehokkaasti niin, että siinä käsitellyt metodit ovat sovellettavissa myös muissa Unreal Enginellä tehtävissä projekteissa.
Prosessin jokainen työvaihe on jaettu omiin lukuihinsa. Ne käsitellään tekniikoineen, tarkastellaan pelituotannossa vallitsevia yleisiä käytäntöjä sekä huomioidaan projektissa käytettyjen ohjelmien ja Unreal Enginen välinen tekninen yhteentoimivuus.
Projektissa on käytetty 3D-mallien luomisessa pääasiassa Blender-mallinnusohjelmaa ja materiaalien tuottamiseen Adoben Substance Painteria. Opinnäytetyössä dokumentoidaan näiden lisäksi myös muita käytettyjä ohjelmia, jotka olivat projektin kannalta oleellisia sekä Unreal Engine 5.1:n käyttöä ja sen ominaisuuksien hyödyntämistä 3D-ympäristön luomisessa.
Opinnäytetyöprojektin toteuttaminen sujui aikataulussa, eikä projektissa kohdattu suurempia haasteita. Projekti oli todella laaja ja monivaiheinen, mutta sille määriteltiin selkeä ja helposti seurattava työnkulku vaiheineen, josta on hyötyä Unreal Engine-pelimoottoria käyttäville ympäristöartisteille.
Prosessin jokainen työvaihe on jaettu omiin lukuihinsa. Ne käsitellään tekniikoineen, tarkastellaan pelituotannossa vallitsevia yleisiä käytäntöjä sekä huomioidaan projektissa käytettyjen ohjelmien ja Unreal Enginen välinen tekninen yhteentoimivuus.
Projektissa on käytetty 3D-mallien luomisessa pääasiassa Blender-mallinnusohjelmaa ja materiaalien tuottamiseen Adoben Substance Painteria. Opinnäytetyössä dokumentoidaan näiden lisäksi myös muita käytettyjä ohjelmia, jotka olivat projektin kannalta oleellisia sekä Unreal Engine 5.1:n käyttöä ja sen ominaisuuksien hyödyntämistä 3D-ympäristön luomisessa.
Opinnäytetyöprojektin toteuttaminen sujui aikataulussa, eikä projektissa kohdattu suurempia haasteita. Projekti oli todella laaja ja monivaiheinen, mutta sille määriteltiin selkeä ja helposti seurattava työnkulku vaiheineen, josta on hyötyä Unreal Engine-pelimoottoria käyttäville ympäristöartisteille.