Raportin rakentaminen ohjelmistorobotiikalla
Lahtinen, Kimmo (2023)
Lahtinen, Kimmo
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092026098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092026098
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää LVI WaBeK Oy:lle automaattisesti toimiva myyjien aktiivisuusseurantaraportti ohjelmistorobotiikalla. Raportin oli tarkoitus vähentää raportointiin käytettyä aikaa, kerätä kaikki data yhden raportin alle sekä helpottaa johtoryhmän raporttien seurantaa ja kehityskeskusteluja. Raporttiin toivottiin oikeudenmukaista pistejärjestelmää, joka ottaa myyjien kokemuksen, budjetin, myynnin euromäärän sekä aktiivisuuden huomioon.
Kehitystyön tietoperusta perustui kirjallisiin sekä sähköisiin lähteisiin. Raportin ominaisuuksien määrittely sekä analyysi suoritettiin haastatteluilla. Kehitystyön päämenetelmänä käytettiin Agilea ohjelmistonkehitystapaa. Ala menetelminä käytettiin haastattelua sekä ohjelmistorobotiikkaa.
Raportti sisältää tilastoja sähköpostimarkkinoinnista, puheluista, tapaamisista, katteista, myynnin euromääristä sekä budjeteista. Raporttia varten rakennettiin oikeudenmukainen pisteytys, jonka avulla myyjien suorituksia on helppo seurata. Raportti sisältää myös useampia erilaisia graafeja ja taulukoita. Raportti on pääosin rakennettu Power BI sekä Power Automate -sovelluksilla.
Lähes kaikkiin kehitystyön tavoitteisiin päästiin. Kaikki data saatiin yhden raportin alle. Oikeudenmukainen pisteytys onnistuttiin rakentamaan. Lähes kaikki data saadaan automaattisesti raportille sekä myyjien aktiivisuuden seuranta helpottui huomattavasti. Sähköpostitilastoja ei tämän kehitystyön tuloksena saada vielä täysin automaattisesti raportille, vaatii edelleen markkinoinnilta ylimääräistä työtä. Kaikkea puheludataa ei myöskään saatu kohdennettua asiakkaiden nimiin. Jatkokehityksessä puheludata voidaan kohdentaa asiakkaiden nimiin funktiolla ja sähköpostidata voidaan saada täysin automaattisesti raportille integraation
avulla.
Kehitystyön tietoperusta perustui kirjallisiin sekä sähköisiin lähteisiin. Raportin ominaisuuksien määrittely sekä analyysi suoritettiin haastatteluilla. Kehitystyön päämenetelmänä käytettiin Agilea ohjelmistonkehitystapaa. Ala menetelminä käytettiin haastattelua sekä ohjelmistorobotiikkaa.
Raportti sisältää tilastoja sähköpostimarkkinoinnista, puheluista, tapaamisista, katteista, myynnin euromääristä sekä budjeteista. Raporttia varten rakennettiin oikeudenmukainen pisteytys, jonka avulla myyjien suorituksia on helppo seurata. Raportti sisältää myös useampia erilaisia graafeja ja taulukoita. Raportti on pääosin rakennettu Power BI sekä Power Automate -sovelluksilla.
Lähes kaikkiin kehitystyön tavoitteisiin päästiin. Kaikki data saatiin yhden raportin alle. Oikeudenmukainen pisteytys onnistuttiin rakentamaan. Lähes kaikki data saadaan automaattisesti raportille sekä myyjien aktiivisuuden seuranta helpottui huomattavasti. Sähköpostitilastoja ei tämän kehitystyön tuloksena saada vielä täysin automaattisesti raportille, vaatii edelleen markkinoinnilta ylimääräistä työtä. Kaikkea puheludataa ei myöskään saatu kohdennettua asiakkaiden nimiin. Jatkokehityksessä puheludata voidaan kohdentaa asiakkaiden nimiin funktiolla ja sähköpostidata voidaan saada täysin automaattisesti raportille integraation
avulla.