Poikkitaiteelliset menetelmät taideilmaisussa
Raikaslehto, Sari (2023)
Raikaslehto, Sari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092626379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092626379
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsitellään poikkitaiteellisuutta sekä taideopetuksen että oman kuvallisen ilmaisun konteksteissa. Tavoitteena on ollut luoda perinteisen piirtämiseen tai maalaamiseen pohjautuvan kuvataideopetuksen rinnalle poikkitaiteellinen työpajamalli, jossa osallistujilla on mahdollisuus valita itseään kiinnostava ilmaisukeino, esimerkiksi ääni-, kuva-, tanssi- tai sanataide yhteisen produktion toteuttamiseksi. Opiskelijoiden taidekäsitystä laajentamalla on mahdollista saada myös pojat innostumaan taiteesta kaikille sopivana harrastusmuotona. Tarkastelun kohteena on ollut myös taiteen tekemisen kautta saatavat hyvinvointivaikutukset lasten, nuorten sekä myös omien mielenterveysongelmieni helpottajana.
Menetelminä on käytetty toimintatutkimusta sekä autoetnografiaa. Työpajamalli pohjautuu lähdeaineistosta löytyvien poikkitaiteellisia opetusmenetelmiä käsittelevien tutkimusten tuloksiin, taiteen tekemisen todistetusti tuottamiin hyvinvointivaikutuksiin sekä omiin kokemuksiin taideopettajana ja taiteentekijänä.
Lopuksi on esitelty poikkitaiteellisen työpajamallin sisällöt ja tavoitteet sekä pohdittu miten tutkimuksissa hyödylliseksi todettua opetusmetodia voisi toteuttaa yleissivistävässä koulutuksessa sekä vapaassa sivistystyössä. Koska työpajamallin testaus jää vielä toteuttamatta, ei sille asetettuja tavoitteita ole voitu arvioida tämän opinnäytetyön puitteissa.
Menetelminä on käytetty toimintatutkimusta sekä autoetnografiaa. Työpajamalli pohjautuu lähdeaineistosta löytyvien poikkitaiteellisia opetusmenetelmiä käsittelevien tutkimusten tuloksiin, taiteen tekemisen todistetusti tuottamiin hyvinvointivaikutuksiin sekä omiin kokemuksiin taideopettajana ja taiteentekijänä.
Lopuksi on esitelty poikkitaiteellisen työpajamallin sisällöt ja tavoitteet sekä pohdittu miten tutkimuksissa hyödylliseksi todettua opetusmetodia voisi toteuttaa yleissivistävässä koulutuksessa sekä vapaassa sivistystyössä. Koska työpajamallin testaus jää vielä toteuttamatta, ei sille asetettuja tavoitteita ole voitu arvioida tämän opinnäytetyön puitteissa.