Venekerhon Instagramin kehittäminen
Ulvinen, Heidi-Maria (2023)
Ulvinen, Heidi-Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092826519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092826519
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön idea on lähtenyt jo oman veneen oston yhteydessä muotoutumaan monia vuosia sitten. Venekerhoon liittymisen päätös tehtiin hinnaston perusteella. Koska venekerhoista ei ollut saatavilla tietoa, kuuluimme puolisoni kanssa jo kaksi kuukautta veneiltyämme kahteen venekerhoon. Venekerhoon kuuluminen on pääkaupunkiseudulla melkein ainut tapa veneillä ilman turhia huolia ja murheita. Venekerhot tarjoavat jäsenilleen palveluita talvitelakoinnista sähköihin vartioidussa venesatamassa. Asiat siirtyvät koko ajan enemmän digitaaliseen muotoon ja venekerhoiltakin odotetaan tätä. Venekerhoissa ei kuitenkaan välttämättä ole tarvittavaa osaamista tai aikaa siirtää asioita digitaaliseen muotoon. Tämä opinnäytetyö lähti aidosta tarpeesta kehittää helsinkiläisen venekerhon Instagram-tiliä.
Tässä produktiivisessa opinnäytetyössä keskityttiin kehittämään Lauttasaaren veneilijät ry:n Instagram-tiliä. Instagram-tilillä haluttiin tavoittaa nykyisten ja tulevien jäsenien lisäksi muita vesillä liikkujia, jotta voidaan edistää parempaa veneturvallisuutta myös sosiaalisen median kautta. Opinnäytetyön keskeisinä kysymyksinä oli selvittää, miten Instagramissa menestyy sekä millaiset julkaisut Instagramissa toimivat.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu keskeisistä käsitteistä, Instagram, brändi, sosiaalinen media, digitalisaatio ja digimarkkinointi. Viitekehyksestä on apua Instagram-tilin päivittäjälle mietittäessä, miten Instagramissa tulisi toimia. Muuten aineistoa työhön kerättiin haastattelulla sekä vertailuanalyysillä. Haastattelussa venekerhon hallitukselta saatiin selville heidän odotuksensa saada näkyvyyttä ja saada sitoutettua omat jäsenet seuraajiksi. Vertailuanalyysissä nostettiin muiden venekerhojen Instagramista esille muun muassa aihetunnisteiden käytön tärkeys.
Tämän opinnäytetyön aikana saatiin selville, etteivät huolitellut kuvat ole se, miten Instagramissa menestyy. Menestyksen takana on ihan normaalista elämästä tutut asiat kuten läsnäolo, aktiivisuus ja omana itsenä olo. Toimivia julkaisuja olivat sellaiset, jotka synnyttivät ajatuksia, joihin pystyi samaistumaan tai joista sai uutta tietoa.
Tässä produktiivisessa opinnäytetyössä keskityttiin kehittämään Lauttasaaren veneilijät ry:n Instagram-tiliä. Instagram-tilillä haluttiin tavoittaa nykyisten ja tulevien jäsenien lisäksi muita vesillä liikkujia, jotta voidaan edistää parempaa veneturvallisuutta myös sosiaalisen median kautta. Opinnäytetyön keskeisinä kysymyksinä oli selvittää, miten Instagramissa menestyy sekä millaiset julkaisut Instagramissa toimivat.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu keskeisistä käsitteistä, Instagram, brändi, sosiaalinen media, digitalisaatio ja digimarkkinointi. Viitekehyksestä on apua Instagram-tilin päivittäjälle mietittäessä, miten Instagramissa tulisi toimia. Muuten aineistoa työhön kerättiin haastattelulla sekä vertailuanalyysillä. Haastattelussa venekerhon hallitukselta saatiin selville heidän odotuksensa saada näkyvyyttä ja saada sitoutettua omat jäsenet seuraajiksi. Vertailuanalyysissä nostettiin muiden venekerhojen Instagramista esille muun muassa aihetunnisteiden käytön tärkeys.
Tämän opinnäytetyön aikana saatiin selville, etteivät huolitellut kuvat ole se, miten Instagramissa menestyy. Menestyksen takana on ihan normaalista elämästä tutut asiat kuten läsnäolo, aktiivisuus ja omana itsenä olo. Toimivia julkaisuja olivat sellaiset, jotka synnyttivät ajatuksia, joihin pystyi samaistumaan tai joista sai uutta tietoa.