Kide Sciencen verkkoalustan kehitys palvelumuotoilun keinoin - Minkälaisesta tiedosta olisi hyötyä opetusmateriaalien ostopäättäjälle?
Apukka, Satu (2023)
Apukka, Satu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092826523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092826523
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on laadittu Kide Science Oy:lle, joka tarjoaa 3–8-vuotiaiden lasten opettajille valmiita tuokiomateriaaleja ja koulutusta leikillisen tiedekasvatuksen opettamiseen. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan palvelumuotoilun keinoin minkälaisesta tiedosta olisi hyötyä uusien opetusmateriaalien ostopäättäjälle varhaiskasvatuksessa. Lisäksi selvitetään mitä tietoa tai dataa tarvitaan tuotteen käytön aikana sopimuksen jatkamisen näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin kevään ja kesän 2023 aikana.
Opinnäytetyössä hyödynnän muotoiluajattelua sekä palvelumuotoilua käytännön kehittämistyössä. Teoriaa tarkastellaan arvon luomisen, pedagogisen johtamisen ja kasvustrategian näkökulmasta. Teorian avulla pyrin löytämään vastauksia siihen, miten Kide Science voisi tuotteillaan luoda asiakkailleen arvoa. Pedagogista johtamista tutkimalla pyrin selvittämään ostopäättäjän rooliin kuuluvia vastuita ja tehtäviä. Työhön haastateltiin 3 alan asiantuntijaa sekä 9 ostopäättäjää neljästä eri maasta – Suomesta, Yhdysvalloista, Arabiemiraateista ja Britanniasta. Työssä hyödynnettiin useampaa työkalua, kuten päättäjäprofilointia, asiakaspolun määrittely ja vertailuanalyysiä. Työkalujen avulla selvitettiin eroavaisuuksia Yhdysvaltojen ja Suomen markkinoiden välillä. Asiakaspolkua hyödyntäen kategorisoitiin päättäjien tarpeet eri ostoprosessin vaiheissa. Tämä mahdollistaa ostoprosessin systemaattisen ja analyyttisen kehittämisen.
Työn tuloksena syntyi kattava ymmärrys siitä, mitkä asiat ovat tärkeitä päättäjille ja miten Kide Science voisi palvella asiakkaitaan paremmin omalla verkkoalustallaan. Tuloksien analysoinnista syntyi useita kehitysehdotuksia. Opinnäytetyön kehitysehdotukset on suunniteltu erityisesti Yhdysvaltojen markkinoita ajatellen.
Tutkimuksen johtopäätös oli, että erityisesti uuden tuotteen vaikuttavuudella lapsen oppimisen ja taitojen kehittymiseen on iso merkitys ostopäätöksen ja sopimuksen jatkuvuuden näkökulmasta. Päättäjille oli tarpeellista saada dataa ja raportteja tuotteen käytöstä ja oppimisen kehittymisestä. Paikalliset opetussuunnitelmat ja ohjeistukset määrittävät tuotteen valintaa. Lisäksi lähes poikkeuksetta tuotetta haluttiin koekäyttää ennen sen laajempaa käyttöä.
Työn tulokset ovat hyödynnettävissä myös muille koulutusviennin toimijoille, joiden kohdemarkkina on Yhdysvallat.
Opinnäytetyössä hyödynnän muotoiluajattelua sekä palvelumuotoilua käytännön kehittämistyössä. Teoriaa tarkastellaan arvon luomisen, pedagogisen johtamisen ja kasvustrategian näkökulmasta. Teorian avulla pyrin löytämään vastauksia siihen, miten Kide Science voisi tuotteillaan luoda asiakkailleen arvoa. Pedagogista johtamista tutkimalla pyrin selvittämään ostopäättäjän rooliin kuuluvia vastuita ja tehtäviä. Työhön haastateltiin 3 alan asiantuntijaa sekä 9 ostopäättäjää neljästä eri maasta – Suomesta, Yhdysvalloista, Arabiemiraateista ja Britanniasta. Työssä hyödynnettiin useampaa työkalua, kuten päättäjäprofilointia, asiakaspolun määrittely ja vertailuanalyysiä. Työkalujen avulla selvitettiin eroavaisuuksia Yhdysvaltojen ja Suomen markkinoiden välillä. Asiakaspolkua hyödyntäen kategorisoitiin päättäjien tarpeet eri ostoprosessin vaiheissa. Tämä mahdollistaa ostoprosessin systemaattisen ja analyyttisen kehittämisen.
Työn tuloksena syntyi kattava ymmärrys siitä, mitkä asiat ovat tärkeitä päättäjille ja miten Kide Science voisi palvella asiakkaitaan paremmin omalla verkkoalustallaan. Tuloksien analysoinnista syntyi useita kehitysehdotuksia. Opinnäytetyön kehitysehdotukset on suunniteltu erityisesti Yhdysvaltojen markkinoita ajatellen.
Tutkimuksen johtopäätös oli, että erityisesti uuden tuotteen vaikuttavuudella lapsen oppimisen ja taitojen kehittymiseen on iso merkitys ostopäätöksen ja sopimuksen jatkuvuuden näkökulmasta. Päättäjille oli tarpeellista saada dataa ja raportteja tuotteen käytöstä ja oppimisen kehittymisestä. Paikalliset opetussuunnitelmat ja ohjeistukset määrittävät tuotteen valintaa. Lisäksi lähes poikkeuksetta tuotetta haluttiin koekäyttää ennen sen laajempaa käyttöä.
Työn tulokset ovat hyödynnettävissä myös muille koulutusviennin toimijoille, joiden kohdemarkkina on Yhdysvallat.