Virtuaalitodellisuus ja sen käyttö korkeamman asteen koulutuksessa
Poutsalo, Samuel (2023)
Poutsalo, Samuel
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092826524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092826524
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka nykypäivänä virtuaalitodellisuutta hyödynnetään korkeamman asteen koulutuksessa. Tarkoituksena oli myös tutustua virtuaalitodellisuuden hankintahintaan ja käyttövaikutuksiin luodakseni paremman ymmärryksen aiheesta.
Työn pääasiallinen sisältö kirjoitettiin tutkimustapauksista, jotka joko tutkivat virtuaalitodellisuuden tuloksia perinteiseen opetukseen verrattuna tai keskittyivät sellaisten opiskelijoiden mielipiteisiin, jotka olivat osallistuneet tutkimuksiin. Työssä tutustuttiin myös virtuaalitodellisuuden hyväksikäyttöön suomalaisissa kouluissa ja siihen, mitä virtuaalitodellisuusopetukselta voidaan odottaa tulevaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin vertailevana tutkimuksena, jossa hyödynnettiin useita eri julkisia lähteitä tiedon keräämisessä.
Tutkimustapausten yhteenvetona voitiin hyvin todeta virtuaalitodellisuuden pystyvän toimimaan erittäin tehokkaana opetusmuotona, erityisesti vertaillessa tuloksia samankaltaiseen perinteiseen opetukseen. Tapauksissa tutkittiin myös mahdollisuutta toimia stressin tai masennuksen vähentämismetodina, jotka antoivat epäselviä mutta positiivisia tuloksia.
Tutkimukset, jotka tutkivat virtuaalitodellisuutta käyttäneiden opiskelijoiden mielipiteitä, saivat myös erittäin positiivisia tuloksia. Opiskelijat kokivat virtuaalitodellisuuden mielenkiintoisena vaihtoehtona opiskelulle, mutta eivät halunneet sen korvaavan perinteistä opiskelua kokonaan. Jotkut opiskelijat myös kokivat virtuaalitodellisuuden käytön vaikeana joko pahoinvoinnin tai silmälasien käytön takia.
Tulevaisuudessa virtuaalitodellisuudenopetuksen käytön odotetaan lisääntyvän paljon, mutta hitaasti tulevien vuosikymmenien aikana osittain sen korkeamman hankintahinnan takia.
Työn pääasiallinen sisältö kirjoitettiin tutkimustapauksista, jotka joko tutkivat virtuaalitodellisuuden tuloksia perinteiseen opetukseen verrattuna tai keskittyivät sellaisten opiskelijoiden mielipiteisiin, jotka olivat osallistuneet tutkimuksiin. Työssä tutustuttiin myös virtuaalitodellisuuden hyväksikäyttöön suomalaisissa kouluissa ja siihen, mitä virtuaalitodellisuusopetukselta voidaan odottaa tulevaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin vertailevana tutkimuksena, jossa hyödynnettiin useita eri julkisia lähteitä tiedon keräämisessä.
Tutkimustapausten yhteenvetona voitiin hyvin todeta virtuaalitodellisuuden pystyvän toimimaan erittäin tehokkaana opetusmuotona, erityisesti vertaillessa tuloksia samankaltaiseen perinteiseen opetukseen. Tapauksissa tutkittiin myös mahdollisuutta toimia stressin tai masennuksen vähentämismetodina, jotka antoivat epäselviä mutta positiivisia tuloksia.
Tutkimukset, jotka tutkivat virtuaalitodellisuutta käyttäneiden opiskelijoiden mielipiteitä, saivat myös erittäin positiivisia tuloksia. Opiskelijat kokivat virtuaalitodellisuuden mielenkiintoisena vaihtoehtona opiskelulle, mutta eivät halunneet sen korvaavan perinteistä opiskelua kokonaan. Jotkut opiskelijat myös kokivat virtuaalitodellisuuden käytön vaikeana joko pahoinvoinnin tai silmälasien käytön takia.
Tulevaisuudessa virtuaalitodellisuudenopetuksen käytön odotetaan lisääntyvän paljon, mutta hitaasti tulevien vuosikymmenien aikana osittain sen korkeamman hankintahinnan takia.