Luomuruokatukun ruokapiiritoiminnan kehittäminen palvelumuotoilun menetelmin
Pitkänen, Sybila (2023)
Pitkänen, Sybila
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092826527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092826527
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Tietäväinen Enterprises luomuruokatukulle ja sen tarkoitus on selvittää ja kehittää luomuruokapiirien toiminnan edellytyksiä nykyisessä markkinatilanteessa. Ruokapiiritoimintaa pidetään ruoka-aktivismin muotona, joka on syntynyt vastavoimana tehomaataloudelle ja keskusliikkeiden vaikutusvallalle. Ruokapiirit ovat tapa välittää ruokaa pieniltä tuottajilta mahdollisimman suoraan kuluttajille.
Opinnäytetyössä tutkitaan palvelumuotoilun metodeja käyttäen, millaiset tekijät ovat olennaisia ruokapiiritoiminnan jatkumisen kannalta. Palvelumuotoilun prosessissa käytettiin British Design Councilin tuplatimanttimallia: kartoita ja kuvaa – tutki ja kiteytä – ideoi ja kokeile – testaa ja toteuta. Yritystä ja sen sidosryhmiä tutkittiin laadullisin haastatteluin, havainnoimalla yrityksen toimintaa ja palvelumuotoilutyöpajassa, johon osallistui eri sidosryhmien edustajia. Saadun tiedon pohjalta suunniteltiin ja kokeiltiin erilaisia tapoja kohdata asiakkaita ja parantaa asiakaskokemusta. Ruokapiiriasiakkaan kokema palvelupolku, yrityksen liiketoimintamallin kiteyttäminen Business Model Canvasiin ja asiakastiedon pohjalta luotu asiakaspersoona hahmottavat, miten toimintaa voi kehittää asiakaslähtöisesti.
Tietoperustana käytettiin Lapin yliopiston ja Tampereen kesäyliopiston toteuttamaa 25 op palvelumuotoilun peruskoulutusta sekä alan kirjallisuutta ja artikkeleita.
Todettiin, että luomuruokapiirien säilyttämiseksi on määrätietoisesti elvytettävä yhteisöllistä toimintaa ja löydettävä uusia asiakasryhmiä sieltä, missä ihmiset liikkuvat pandemian jälkeen. Olennaista on asiakkaalle näkyvien perustoimintojen toimivuus, kuten verkkokaupan toimivuus ja visuaalisuus. Pienen yrityksen kannattaa etsiä yhteistyökumppaneita, aktivoitua sosiaalisessa mediassa luoden kohderyhmää kiinnostavaa ja palvelevaa sisältöä, joka tukee maksetun verkkomainonnan tehokkuutta, ja keskittyä löytämään ja palvelemaan asiakasryhmiä, jotka arvostavat laadukasta ja puhdasta luomuruokaa.
Opinnäytetyössä tutkitaan palvelumuotoilun metodeja käyttäen, millaiset tekijät ovat olennaisia ruokapiiritoiminnan jatkumisen kannalta. Palvelumuotoilun prosessissa käytettiin British Design Councilin tuplatimanttimallia: kartoita ja kuvaa – tutki ja kiteytä – ideoi ja kokeile – testaa ja toteuta. Yritystä ja sen sidosryhmiä tutkittiin laadullisin haastatteluin, havainnoimalla yrityksen toimintaa ja palvelumuotoilutyöpajassa, johon osallistui eri sidosryhmien edustajia. Saadun tiedon pohjalta suunniteltiin ja kokeiltiin erilaisia tapoja kohdata asiakkaita ja parantaa asiakaskokemusta. Ruokapiiriasiakkaan kokema palvelupolku, yrityksen liiketoimintamallin kiteyttäminen Business Model Canvasiin ja asiakastiedon pohjalta luotu asiakaspersoona hahmottavat, miten toimintaa voi kehittää asiakaslähtöisesti.
Tietoperustana käytettiin Lapin yliopiston ja Tampereen kesäyliopiston toteuttamaa 25 op palvelumuotoilun peruskoulutusta sekä alan kirjallisuutta ja artikkeleita.
Todettiin, että luomuruokapiirien säilyttämiseksi on määrätietoisesti elvytettävä yhteisöllistä toimintaa ja löydettävä uusia asiakasryhmiä sieltä, missä ihmiset liikkuvat pandemian jälkeen. Olennaista on asiakkaalle näkyvien perustoimintojen toimivuus, kuten verkkokaupan toimivuus ja visuaalisuus. Pienen yrityksen kannattaa etsiä yhteistyökumppaneita, aktivoitua sosiaalisessa mediassa luoden kohderyhmää kiinnostavaa ja palvelevaa sisältöä, joka tukee maksetun verkkomainonnan tehokkuutta, ja keskittyä löytämään ja palvelemaan asiakasryhmiä, jotka arvostavat laadukasta ja puhdasta luomuruokaa.