Asfalttipäällysteiden urautuminen: Kuulamyllyarvon ja asfalttirouheen vaikutukset päällysteiden urautumisnopeuteen
Pitkänen, Martina (2023)
Pitkänen, Martina
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112732052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112732052
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten asfalttimassan sisältämän kiviaineksen kuulamyllyarvo tai asfalttirouhe vaikutti asfalttipäällysteiden urautumisnopeuteen. Lähtötietoina käytettiin Väyläviraston ja Destian tiedostoja, raportteja ja maanteiden palvelutasomittausten tuloksia vuosien 2017–2023 ajalta. Tuloksia haluttiin verrata myös Asfalttinormit 2023 taulukkoon 51, jossa esitettiin päällysteille alustavia valintaperusteita nastarengaskulutuskestävyysluokan valintaan. Tavoitteena oli saada vertailupohja sille, onko taulukossa olevat arvot oikein määritelty.
Työn tilasi Väyläviraston teiden kunnossapidon ohjausosastolta Katri Eskola. Työ tuotetaan Destia Oy:n toimesta. Opinnäytetyön ohjaajina Destialta toimivat Eeva Huuskonen-Snicker ja Hämeen ammattikorkeakoulusta Noora Eklöf. Tarve tutkimukselle lähti Väyläviraston halusta selvittää miten asfalttimassan runkoaineen kuulamyllyarvo ja asfalttirouhe vaikuttavat päällysteiden urautumisnopeuteen. Tutkimuksessa ilmeni, että Asfalttinormeissa 2023 päällysteille suositellut kuulamyllyluokat ajonopeuden ja liikennemäärän mukaan vastasivat suhteellisen hyvin kohteiden urautumisnopeutta. Suurin urautumisnopeus oli pienemmillä kuulamyllyluokilla. Urautumisnopeus laski yleisesti kuulamyllyarvon suurentuessa. Tähän vaikutti se, että vilkkaasti liikennöidyillä teillä käytettiin yleisesti arvoltaan pieniä kuulamyllyluokituksen saaneita kiviaineksia. Urautumisnopeus oli yleisesti tasaista päällyste ja ajonopeus huomioiden. Asfalttirouhekohteiden urautumisnopeus oli hieman suurempaa kuin uusista kiviaineksista valmistettujen kohteiden urautumisnopeus. Ero ei ollut suuri, ja urautumisnopeuteen todettiin vaikuttavan moni muukin tekijä kuin asfalttirouheen osuus. Asfalttirouheprosentin vaikutusta urautumisnopeuteen oli vaikea tulkita kohteiden hajanaisuuden vuoksi.
Työn tilasi Väyläviraston teiden kunnossapidon ohjausosastolta Katri Eskola. Työ tuotetaan Destia Oy:n toimesta. Opinnäytetyön ohjaajina Destialta toimivat Eeva Huuskonen-Snicker ja Hämeen ammattikorkeakoulusta Noora Eklöf. Tarve tutkimukselle lähti Väyläviraston halusta selvittää miten asfalttimassan runkoaineen kuulamyllyarvo ja asfalttirouhe vaikuttavat päällysteiden urautumisnopeuteen. Tutkimuksessa ilmeni, että Asfalttinormeissa 2023 päällysteille suositellut kuulamyllyluokat ajonopeuden ja liikennemäärän mukaan vastasivat suhteellisen hyvin kohteiden urautumisnopeutta. Suurin urautumisnopeus oli pienemmillä kuulamyllyluokilla. Urautumisnopeus laski yleisesti kuulamyllyarvon suurentuessa. Tähän vaikutti se, että vilkkaasti liikennöidyillä teillä käytettiin yleisesti arvoltaan pieniä kuulamyllyluokituksen saaneita kiviaineksia. Urautumisnopeus oli yleisesti tasaista päällyste ja ajonopeus huomioiden. Asfalttirouhekohteiden urautumisnopeus oli hieman suurempaa kuin uusista kiviaineksista valmistettujen kohteiden urautumisnopeus. Ero ei ollut suuri, ja urautumisnopeuteen todettiin vaikuttavan moni muukin tekijä kuin asfalttirouheen osuus. Asfalttirouheprosentin vaikutusta urautumisnopeuteen oli vaikea tulkita kohteiden hajanaisuuden vuoksi.