Markkina-analyysi : Ruostumattomat teräskorut ja verkkokauppa Suomen markkinoilla
Veijalainen, Anu (2014)
Veijalainen, Anu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014103015076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014103015076
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kartoittaa ruostumattomien teräskorujen markkinoita Suomessa. Työn tarkoituksena oli antaa aloittavalle yrittäjälle tietoa ruostumattomien teräskorujen potentiaalisista naisasiakkaista, heidän toiveistaan ja korujen käyttötavoista. Työssä haluttiin tietoa myös kilpailijoista sekä suomalaisten suhtautumisesta ruostumattomiin teräskoruihin ja verkkokauppoihin. Työn tavoitteena oli antaa aloittavalle yrittäjälle yritystoiminnan aloittamista tukevaa tai vastustavaa tietoa.
Tässä työssä tehtiin markkina-analyysi, johon kerättiin tietoa kirjoituspöytätutkimuksen ja kenttätutkimuksen avulla. Kirjoituspöytätutkimuksessa keskityttiin Suomen makromarkkinoihin ja mikromarkkinoista käsiteltiin kilpailijoita ja asiakkaita. Kirjoituspöytä-tutkimuksen rinnalle toteutettiin sähköinen internet-kysely, joka lähetettiin suurimmalle osalle Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoita. Tämän lisäksi kysely julkaistiin kirjoittajan Facebook-seinällä. Facebookissa muut käyttäjät saivat jakaa kyselyä omalla seinällään. Kyselyn tuloksista saatiin arvokasta tietoa liittyen suomalaisten korujen käyttöön, korujen ulkonäköön, korujen ostamiseen, verkkokauppaan ja ruostumattomiin teräskoruihin.
Kirjoituspöytä- ja kenttätutkimuksista selvisi Suomen olevan erittäin potentiaalinen markkina-alue ruostumattomille teräskoruille. Markkina-alueeseen haasteita luovat kilpailijat ja tämän hetken taloustilanne. Yritystoiminnan aloittamista tukee vastaajien tietoisuus ruostumattomista teräskoruista ja vastaajien positiivinen asenne teräskorun ostamiseen. Oikeanlaisilla ja sopivan hintaisilla teräskoruilla on kasvupotentiaalia kuluttajien keskuudessa, mikä myös tukee yritystoiminnan aloittamista. Verkkokaupan kasvu ja vastaajien mielenkiinto korujen ostamiseen verkkokaupasta tukevat verkkoliiketoimintaa. Tulosten pohjalta työn tilaajalle annettiin toimenpideehdotuksia. Jatkotutkimuksessa voitaisiin tutkia tarkemmin koruryhmiin liittyviä mielipiteitä, asenteita, käyttötapoja ja ulkonäköä.
Tässä työssä tehtiin markkina-analyysi, johon kerättiin tietoa kirjoituspöytätutkimuksen ja kenttätutkimuksen avulla. Kirjoituspöytätutkimuksessa keskityttiin Suomen makromarkkinoihin ja mikromarkkinoista käsiteltiin kilpailijoita ja asiakkaita. Kirjoituspöytä-tutkimuksen rinnalle toteutettiin sähköinen internet-kysely, joka lähetettiin suurimmalle osalle Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoita. Tämän lisäksi kysely julkaistiin kirjoittajan Facebook-seinällä. Facebookissa muut käyttäjät saivat jakaa kyselyä omalla seinällään. Kyselyn tuloksista saatiin arvokasta tietoa liittyen suomalaisten korujen käyttöön, korujen ulkonäköön, korujen ostamiseen, verkkokauppaan ja ruostumattomiin teräskoruihin.
Kirjoituspöytä- ja kenttätutkimuksista selvisi Suomen olevan erittäin potentiaalinen markkina-alue ruostumattomille teräskoruille. Markkina-alueeseen haasteita luovat kilpailijat ja tämän hetken taloustilanne. Yritystoiminnan aloittamista tukee vastaajien tietoisuus ruostumattomista teräskoruista ja vastaajien positiivinen asenne teräskorun ostamiseen. Oikeanlaisilla ja sopivan hintaisilla teräskoruilla on kasvupotentiaalia kuluttajien keskuudessa, mikä myös tukee yritystoiminnan aloittamista. Verkkokaupan kasvu ja vastaajien mielenkiinto korujen ostamiseen verkkokaupasta tukevat verkkoliiketoimintaa. Tulosten pohjalta työn tilaajalle annettiin toimenpideehdotuksia. Jatkotutkimuksessa voitaisiin tutkia tarkemmin koruryhmiin liittyviä mielipiteitä, asenteita, käyttötapoja ja ulkonäköä.