"Minusta se on kuitenkin koko kirjaston ydin": Haastattelututkimus kuvailutyöstä yleisissä kirjastoissa
Vanhala, Julia (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433933
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda katsaus yleisten kirjastojen kuvailutyöhön. Työssä käsiteltiin kuvailua yleisissä kirjastoissa, kuvailun historiaa, kuvailussa tarvittavia taitoja sekä kuvailun opetusta alan korkeakouluissa ja täydennyskoulutusta. Opinnäytetyössä nostettiin esille kuvailun ajankohtaisia aiheita kuten keskittämistä, automatisointia, kuvailuosaamista sekä kuvailun merkitystä. Tutkimusongelmana oli yleisten kirjastojen kuvailutyön tilanne ja kuvailuosaaminen. Tutkimuskysymykset olivat: Millaisia muutoksia kuvailussa on tapahtunut ja mikä on nykyinen tilanne? Miten kuvailua opetetaan ja millaista osaamista kuvailutyössä tarvitaan? Mikä kuvailussa on ajankohtaista ja millaisia tulevaisuudennäkymiä kuvailutyössä on?
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä ovat teemahaastattelut. Haastatteluissa käsiteltiin samoja teemoja, joita opinnäytetyössä on käsitelty, ja keskustelu etenee teemojen kautta. Työhön haastateltiin neljää kuvailun ammattilaista yleisistä kirjastoista. Yksi teemahaastatteluista toteutettiin paikan päällä ja muut Teamsin kautta. Yksi haastatteluista oli parihaastattelu ja loput yksilöhaastatteluita. Aineistoa käytiin läpi teemojen avulla.
Opinnäytetyössä saatiin selville, millaisia muutoksia kuvailussa on tapahtunut. Teoriassa selvitettiin pitkän aikavälin muutoksia ja haastatteluiden kautta huomattiin, millaisia muutoksia haastateltavat ovat nähneet omassa työssään. Haastateltavat ovat olleet mukana myös kehittämässä kuvailua yhteistyön kautta. Yhteistyö nähdään tärkeänä tällä hetkellä ja myös tulevaisuudessa. Kuvailua voidaan oppia kirjastoalan opinnoissa sekä täydennyskoulutuksissa. Molempia tarvitaan, koska niillä vastataan erilaisiin tarpeisiin. Koulutusorganisaatiot opettavat kuvailun perusteita, kun taas täydennyskoulutuksiin osallistuvat usein ne, joilla on jo kokemusta ja jotka haluavat syvempää ymmärrystä. Kuvailija tarvitsee kiinnostusta oppia aina lisää sekä tarkkaa silmää uppoutuakseen kuvailun maailmaan.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä ovat teemahaastattelut. Haastatteluissa käsiteltiin samoja teemoja, joita opinnäytetyössä on käsitelty, ja keskustelu etenee teemojen kautta. Työhön haastateltiin neljää kuvailun ammattilaista yleisistä kirjastoista. Yksi teemahaastatteluista toteutettiin paikan päällä ja muut Teamsin kautta. Yksi haastatteluista oli parihaastattelu ja loput yksilöhaastatteluita. Aineistoa käytiin läpi teemojen avulla.
Opinnäytetyössä saatiin selville, millaisia muutoksia kuvailussa on tapahtunut. Teoriassa selvitettiin pitkän aikavälin muutoksia ja haastatteluiden kautta huomattiin, millaisia muutoksia haastateltavat ovat nähneet omassa työssään. Haastateltavat ovat olleet mukana myös kehittämässä kuvailua yhteistyön kautta. Yhteistyö nähdään tärkeänä tällä hetkellä ja myös tulevaisuudessa. Kuvailua voidaan oppia kirjastoalan opinnoissa sekä täydennyskoulutuksissa. Molempia tarvitaan, koska niillä vastataan erilaisiin tarpeisiin. Koulutusorganisaatiot opettavat kuvailun perusteita, kun taas täydennyskoulutuksiin osallistuvat usein ne, joilla on jo kokemusta ja jotka haluavat syvempää ymmärrystä. Kuvailija tarvitsee kiinnostusta oppia aina lisää sekä tarkkaa silmää uppoutuakseen kuvailun maailmaan.