Terveysteemapäivä Pelkosenniemen yläkoululla
Palosaari, Tiia; Tourunen, Sanna (2014)
Palosaari, Tiia
Tourunen, Sanna
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014103115119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014103115119
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyömme aiheena on terveysteemapäivä Pelkosenniemen yläkoululla. Tavoitteena opinnäytetyöllämme oli tuoda ajankohtaista terveystietoa Pelkosenniemen yläkoulun oppilaille. Halusimme, että teemapäivä olisi oppilaille erilainen ja mielenkiintoinen oppimiskokemus. Tärkein tavoitteemme oli, että oppilaat hyötyvät teemapäivän sisällöstä ja pystyvät omaksumaan teoriatiedon niin, että se tukee heidän omaa hyvää oloaan. Oma henkilökohtainen tavoitteemme oli tukea omaa ammatillista kasvuamme terveydenhoitajina ja oppia kohtaamaan nuoria heidän omassa ympäristössään.
Terveysteemapäivän aiheina olivat liikunta, ravinto ja uni, kiusaamista, itsetuntoa ja ryhmähenkeä käsittelevä minä itse -osuus sekä sukupuolitaudit ja ehkäisy. Terveysteemapäivänä toimme tietoa aiheista koulun oppilaille toiminnallisten harjoitusten kautta. Opetuksen apukeinoina olivat esimerkiksi kuvitteelliset henkilöhahmot, ryhmähenkeä tukeva paperitornileikki sekä tietokilpailu.
Terveysteemapäivä oli oppilaiden palautteiden perusteella onnistunut. Oppilaiden mielestä opetustyylimme ja toiminnalliset harjoitukset olivat mielenkiintoisia sekä opettavaisia. Laajan teoriatiedon hankinnan kautta tietomme opinnäytetyössä käsiteltävistä aiheista on lisääntynyt ja tätä kautta kasvattanut ammatillista tietotaitoamme.
Terveysteemapäivän aiheina olivat liikunta, ravinto ja uni, kiusaamista, itsetuntoa ja ryhmähenkeä käsittelevä minä itse -osuus sekä sukupuolitaudit ja ehkäisy. Terveysteemapäivänä toimme tietoa aiheista koulun oppilaille toiminnallisten harjoitusten kautta. Opetuksen apukeinoina olivat esimerkiksi kuvitteelliset henkilöhahmot, ryhmähenkeä tukeva paperitornileikki sekä tietokilpailu.
Terveysteemapäivä oli oppilaiden palautteiden perusteella onnistunut. Oppilaiden mielestä opetustyylimme ja toiminnalliset harjoitukset olivat mielenkiintoisia sekä opettavaisia. Laajan teoriatiedon hankinnan kautta tietomme opinnäytetyössä käsiteltävistä aiheista on lisääntynyt ja tätä kautta kasvattanut ammatillista tietotaitoamme.