Videopelin ympäristön vaikutus pelattavan hahmon designiin
Märsynaho, Maija (2023)
Märsynaho, Maija
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534435
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkittiin sitä, miten paljon videopelin ympäristö vaikuttaa videopelihahmon designiin, lähinnä vaatetukseen ja asusteisiin. Valmiista designeista olisi tultava esille, minkälaisesta ympäristöstä hahmo on, ja tulisi nähdä, mitkä elementit designeissa muuttuivat eniten ympäristön muuttuessa.
Työnkuvaan kuului videopelihahmon luominen kuvitteelliseen videopeliin, ja tämän tarinan pohjalta hahmolle luotiin neljä eri designia, jotka olivat riippuvaisia ympäristöstä. Ensimmäinen design on tehty suoraan tarinan ja oman valitun estetiikan pohjalta, kun taas kolme muuta designia olivat kolmen eri ympäristön pohjalta. Hyödynsin hahmodesignin suunnittelussa moodboardeja, sekä tutkin eri videopelien hahmojen designia itse suoraan pelin tai taidekirjojen kautta.
Jokaista designia varten tein alustavat suunnitelmat, joita oli useampia jokaista ympäristöä kohden. Näiden jälkeen valitsin suunnitelmista sopivimmat elementit ja yhdistin ne lopulliseen konseptiin. Näin lopputuloksena oli neljä erilaista konseptia hahmolle.
Työnkuvaan kuului videopelihahmon luominen kuvitteelliseen videopeliin, ja tämän tarinan pohjalta hahmolle luotiin neljä eri designia, jotka olivat riippuvaisia ympäristöstä. Ensimmäinen design on tehty suoraan tarinan ja oman valitun estetiikan pohjalta, kun taas kolme muuta designia olivat kolmen eri ympäristön pohjalta. Hyödynsin hahmodesignin suunnittelussa moodboardeja, sekä tutkin eri videopelien hahmojen designia itse suoraan pelin tai taidekirjojen kautta.
Jokaista designia varten tein alustavat suunnitelmat, joita oli useampia jokaista ympäristöä kohden. Näiden jälkeen valitsin suunnitelmista sopivimmat elementit ja yhdistin ne lopulliseen konseptiin. Näin lopputuloksena oli neljä erilaista konseptia hahmolle.