Kilinlihan kiinnostavuus ja ostamisen ehdot ravintoloissa Etelä-Pohjanmaalla ja Pirkanmaalla
Saarela, Tarleena (2023)
Saarela, Tarleena
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121737935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121737935
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on kilinlihan kiinnostuksen ja ostamisen ehtojen selvittäminen ravintoloissa Etelä-Pohjanmaalla ja Pirkanmaalla. Opinnäytetyössä selvitettiin myös ravintoloiden hankintapäätöksiin liittyviä asioita. Aluerajaus perustuu työn tilaajan ProAgria Etelä-Pohjanmaan toimialueeseen ja Vuohitalous elinkeinoksi -hankkeen kohderyhmään. Kilinliha on maailmanlaajuisesti tunnettu ja käytetty raaka-aine. Suomessa sen käyttö on ollut vähäistä eri syistä.
Kirjallisuuskatsauksen ja haastatteluaineiston avulla työssä paneuduttiin lähiruokaan, ruokamatkailuun, vuohitalouteen ja ravintoloiden hankintaan. Tiedonkeruu toteutettiin haastattelemalla kymmentä keittiömestaria, ravintoloitsijaa tai muuta hankinnoista ja ruokalistoista vastaavaa henkilöä. Haastattelumenetelmänä oli teemahaastattelu.
Haastatteluissa ilmeni, että ravintolat olisivat erittäin kiinnostuneita osallistumaan keittiömestareille suunnattuun lihakoulutukseen, kokeilemaan kilinlihaa ravintoloissaan ja mahdollisesti ottamaan sitä ruokalistoilleen. Ravintoloille liha on raaka-ainetta, jonka jalostusasteella ei ole yhtä suurta merkitystä kuin kuluttajamarkkinoilla. Mielenkiintoa lisäävät laatu, paikallinen ruokatuote, uutuusarvo, ravintolalle sopiva pakkauskoko ja alkuperäisrotu. Kilinlihan käyttöönottoa voivat rajoittaa pienet toimitusmäärät, kullekin ravintolalle sopivien ruhonosien saatavuus, epätasainen laatu, toimituksen ja jakelun haasteet sekä korkea hinta. Mielikuvissa kilinliha rinnastuu karitsanlihaan. Ravintolat ovat valmiita maksamaan kilinlihasta jonkin verran enemmän kuin karitsanlihasta. Hintaan vaikuttavat haluttu ruhonosa, paloittelu, toimituserän koko sekä yhteistyön sujuvuus ja jatkuvuus toimittajan kanssa. Kilinlihassa voi olla potentiaalia tulla paikalliseksi erikoistuotteeksi.
Kirjallisuuskatsauksen ja haastatteluaineiston avulla työssä paneuduttiin lähiruokaan, ruokamatkailuun, vuohitalouteen ja ravintoloiden hankintaan. Tiedonkeruu toteutettiin haastattelemalla kymmentä keittiömestaria, ravintoloitsijaa tai muuta hankinnoista ja ruokalistoista vastaavaa henkilöä. Haastattelumenetelmänä oli teemahaastattelu.
Haastatteluissa ilmeni, että ravintolat olisivat erittäin kiinnostuneita osallistumaan keittiömestareille suunnattuun lihakoulutukseen, kokeilemaan kilinlihaa ravintoloissaan ja mahdollisesti ottamaan sitä ruokalistoilleen. Ravintoloille liha on raaka-ainetta, jonka jalostusasteella ei ole yhtä suurta merkitystä kuin kuluttajamarkkinoilla. Mielenkiintoa lisäävät laatu, paikallinen ruokatuote, uutuusarvo, ravintolalle sopiva pakkauskoko ja alkuperäisrotu. Kilinlihan käyttöönottoa voivat rajoittaa pienet toimitusmäärät, kullekin ravintolalle sopivien ruhonosien saatavuus, epätasainen laatu, toimituksen ja jakelun haasteet sekä korkea hinta. Mielikuvissa kilinliha rinnastuu karitsanlihaan. Ravintolat ovat valmiita maksamaan kilinlihasta jonkin verran enemmän kuin karitsanlihasta. Hintaan vaikuttavat haluttu ruhonosa, paloittelu, toimituserän koko sekä yhteistyön sujuvuus ja jatkuvuus toimittajan kanssa. Kilinlihassa voi olla potentiaalia tulla paikalliseksi erikoistuotteeksi.