Tuotannonseuranta- ja työajanhallintajärjestelmän käyttöönottoprosessi Vammalan Vaneri Oy:ssä
Aaltola, Miina (2008)
Aaltola, Miina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810093493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810093493
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Vammalan Vaneri Oy:n siirtymistä paperisista tunti- ja tuotantoraporteista sähköiseen tiedon keräämiseen ja hallintaan. Tuotannonseuranta- ja työajanhallintajärjestelmän käyttöönottoprosessi alkoi vuonna 2007. Opinnäytetyön valmistuessa kesällä 2008 prosessi oli kesken.
Tutkimus on tapaustutkimus ja sen tutkimusote on konstruktiivinen. Tutkimusmetodina käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, koska se soveltui parhaiten kyseessä olleen prosessin kokonaisvaltaiseen tarkastelemiseen. Inhimillisen näkökulman löytämiseksi haastateltiin Vammalan vaneritehtaan työntekijöitä.
Opinnäytetyöllä oli kaksi toisiaan tukevaa tavoitetta. Tavoitteet koskivat käyttöönotto-prosessin ja palkanlaskennan ongelmien selvittämistä. Ne muodostuivat opinnäytetyön tilaajan tarpeesta saada kuvausta prosessissa ilmenneistä ongelmista sekä järjestelmän soveltuvuudesta palkanlaskennan työkaluksi.
Tutkimuksessa läpikäytiin pääsääntöisesti teknisiä ja laskennallisia ongelmia. Ne olivat moninaisia ja niiden vaikutukset vaihtelevia. Tekniset ongelmat siirtyivät tuotannonseurantaan ja sitä kautta urakkapalkanlaskentaan. Pieni asetusvirhe järjestelmässä vääristi tiedot enimmäkseen käyttökelvottomiksi.
Ongelmista suurimpia olivat henkilöstö- ja ohjelmisto-ongelmat. Henkilöstöongelmat koskivat vaneritehtaan työntekijöiden muutosvastarintaa sekä erilaisia kirjausongelmia. Vastarinnan tekijänä pidettiin erityisesti henkilöstön ikärakennetta. Kirjausongelmia oli sekä työntekijöillä että työnjohdolla. Koulutuksella ja tiedottamisella oli näiden selvittämisessä tärkeä rooli.
Ohjelmistopuolella ongelmat aiheutuivat käytännön ja tietotekniikan yhteensovittamisesta. Tietotekniikka osoitti melkoista taipumattomuutta käytössä olleiden menetelmien vaihdellessa. Esimerkiksi sunnuntaiyön erilainen käsittely keskeytyvässä ja keskeytymättömässä 3-vuorossa jäi opinnäytetyön aikana ratkaisematta.
Opinnäytetyötä varten tehdyssä tutkimuksessa selvisi, että uuden järjestelmän käyttöönotto on kokonaisuudessaan haastava operaatio. Muutosta ei saada aikaiseksi hetkessä vaan tarvitaan aikaa, jotta pystytään kasaamaan järjestelmä, joka pystyy huomioimaan asioita yhtä monipuolisesti kuin ihminen.
Tutkimus on tapaustutkimus ja sen tutkimusote on konstruktiivinen. Tutkimusmetodina käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, koska se soveltui parhaiten kyseessä olleen prosessin kokonaisvaltaiseen tarkastelemiseen. Inhimillisen näkökulman löytämiseksi haastateltiin Vammalan vaneritehtaan työntekijöitä.
Opinnäytetyöllä oli kaksi toisiaan tukevaa tavoitetta. Tavoitteet koskivat käyttöönotto-prosessin ja palkanlaskennan ongelmien selvittämistä. Ne muodostuivat opinnäytetyön tilaajan tarpeesta saada kuvausta prosessissa ilmenneistä ongelmista sekä järjestelmän soveltuvuudesta palkanlaskennan työkaluksi.
Tutkimuksessa läpikäytiin pääsääntöisesti teknisiä ja laskennallisia ongelmia. Ne olivat moninaisia ja niiden vaikutukset vaihtelevia. Tekniset ongelmat siirtyivät tuotannonseurantaan ja sitä kautta urakkapalkanlaskentaan. Pieni asetusvirhe järjestelmässä vääristi tiedot enimmäkseen käyttökelvottomiksi.
Ongelmista suurimpia olivat henkilöstö- ja ohjelmisto-ongelmat. Henkilöstöongelmat koskivat vaneritehtaan työntekijöiden muutosvastarintaa sekä erilaisia kirjausongelmia. Vastarinnan tekijänä pidettiin erityisesti henkilöstön ikärakennetta. Kirjausongelmia oli sekä työntekijöillä että työnjohdolla. Koulutuksella ja tiedottamisella oli näiden selvittämisessä tärkeä rooli.
Ohjelmistopuolella ongelmat aiheutuivat käytännön ja tietotekniikan yhteensovittamisesta. Tietotekniikka osoitti melkoista taipumattomuutta käytössä olleiden menetelmien vaihdellessa. Esimerkiksi sunnuntaiyön erilainen käsittely keskeytyvässä ja keskeytymättömässä 3-vuorossa jäi opinnäytetyön aikana ratkaisematta.
Opinnäytetyötä varten tehdyssä tutkimuksessa selvisi, että uuden järjestelmän käyttöönotto on kokonaisuudessaan haastava operaatio. Muutosta ei saada aikaiseksi hetkessä vaan tarvitaan aikaa, jotta pystytään kasaamaan järjestelmä, joka pystyy huomioimaan asioita yhtä monipuolisesti kuin ihminen.