Kiertotalouden merkitys kylmissä kahvijuomissa kuluttajille ja yrityksille
Savolainen, Sami (2023)
Savolainen, Sami
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122138887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122138887
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää millä tavoin suomalaiset, ja Suomessa toimivat elintarvikealan yritykset huomioivat toiminnassaan kiertotalouden ja YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Tämä lisäksi tarkoitus on selvittää yrityksiltä ja kuluttajilta ostomotiiveja kylmien kahvijuomien kategoriassa. Mikä motivoi yrityksiä hankkimaan ja myymään vastuullisia tuotteitta ja mitkä ovat kuluttajien ostomotiivit? Tämän tiedon pohjalta kehitetään suunnitelma omaan yritykseen, jossa hyödynnetään kertaalleen keitettyä kahvia, kylmien kahvijuomien raaka-aineena.
Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi segmentoinnin perusteita ja kuinka segmentointia yrityksissä toteutetaan. Tämän lisäksi tietoperustassa tarkastellaan kiertotalouden eri liiketoimintamalleihin. Tutkimusmenetelmä oli laadullinen, tarkemmin tapaustutkimusmenetelmä ja aineistonkeräysmenetelmä on teemahaastattelu.
Aineistonhankinta aloitettiin kartoittamalla yrityksiä, joilla on vastuullisuus osana liiketoimintaa ja viestintää. Sen jälkeen valittiin yrityksistä sopivat haasteltavat henkilöt. Haastateltavia yrityksiä oli neljä ja kaikki toimivat elintarvikesektorilla, mutta hieman eri liiketoimintasektoreilla. Tutkimus toteutettiin henkilökohtaisilla tapaamisilla sekä Teams haastatteluilla.
Opinnäytetyön tuloksena piirtyi kuva suomalaisista yrityksistä erittäin vastuullisina toimijoina. Yritykset huomioivat kaikessa toiminnassaan ja suunnittelussaan kestävän kehityksen ja kiertotalouden. Yritykset viestivät vastuullisuudesta luotettujen sertifikaattien kautta, joilla he myös varmistavat oman vastuullisen toimintansa.
Tulosten perusteella kuluttajat ovat kiinnostuneita vastuullisesti tuotetuista tuotteista, mutta heillä ei ole halua maksaa niistä lisähintaa. Syyksi tähän arvioitiin kohonnut inflaatio sekä korkojen nousu. Se miten yritykset puhuttelevat asiakkaitaan, on hyvä pakkaussuunnittelu, hinta ja hyvä selkeä konsepti.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kertaalleen keitetyn kahvin tuotteen markkinoille tuomisessa, koska kyseinen tuote on vastuullinen tuote. Yrityksillä on omat tiukat vastuullisuusvaatimukset, jotka tuotteiden tulee täyttää ja saatujen tulosten mukaan kuluttajia kiinnostavat hyvät konseptit ja samaistavuus. Jatkokehityksenä otantaa tulisi laajentaa elintarvikesektorilla toimiviin yrityksiin sekä myös kunnallisiin toimijoihin.
Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi segmentoinnin perusteita ja kuinka segmentointia yrityksissä toteutetaan. Tämän lisäksi tietoperustassa tarkastellaan kiertotalouden eri liiketoimintamalleihin. Tutkimusmenetelmä oli laadullinen, tarkemmin tapaustutkimusmenetelmä ja aineistonkeräysmenetelmä on teemahaastattelu.
Aineistonhankinta aloitettiin kartoittamalla yrityksiä, joilla on vastuullisuus osana liiketoimintaa ja viestintää. Sen jälkeen valittiin yrityksistä sopivat haasteltavat henkilöt. Haastateltavia yrityksiä oli neljä ja kaikki toimivat elintarvikesektorilla, mutta hieman eri liiketoimintasektoreilla. Tutkimus toteutettiin henkilökohtaisilla tapaamisilla sekä Teams haastatteluilla.
Opinnäytetyön tuloksena piirtyi kuva suomalaisista yrityksistä erittäin vastuullisina toimijoina. Yritykset huomioivat kaikessa toiminnassaan ja suunnittelussaan kestävän kehityksen ja kiertotalouden. Yritykset viestivät vastuullisuudesta luotettujen sertifikaattien kautta, joilla he myös varmistavat oman vastuullisen toimintansa.
Tulosten perusteella kuluttajat ovat kiinnostuneita vastuullisesti tuotetuista tuotteista, mutta heillä ei ole halua maksaa niistä lisähintaa. Syyksi tähän arvioitiin kohonnut inflaatio sekä korkojen nousu. Se miten yritykset puhuttelevat asiakkaitaan, on hyvä pakkaussuunnittelu, hinta ja hyvä selkeä konsepti.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kertaalleen keitetyn kahvin tuotteen markkinoille tuomisessa, koska kyseinen tuote on vastuullinen tuote. Yrityksillä on omat tiukat vastuullisuusvaatimukset, jotka tuotteiden tulee täyttää ja saatujen tulosten mukaan kuluttajia kiinnostavat hyvät konseptit ja samaistavuus. Jatkokehityksenä otantaa tulisi laajentaa elintarvikesektorilla toimiviin yrityksiin sekä myös kunnallisiin toimijoihin.