Mikroyritysten haasteet asiantuntijapalvelujen tuotteistamisessa
Erola, Leena (2014)
Lataukset:
Erola, Leena
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111715757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111715757
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miksi pienet mikroasiantuntijayritykset eivät olleet tuotteistaneet palveluita, ja mitä haasteita siinä tuli vastaan. Tavoitteena oli saada selville, mitä apua yrittäjät tarvitsevat tuotteistuksen toteuttamiseksi.
Tuotteistamisella voidaan saavuttaa liiketoiminnallisia hyötyjä mikroasiantuntijayrityksissä. Tuotteistamisasiantuntijapalvelun tarpeellisuus ja haastateltavien tarpeet arvioidaan tämän opinnäytetyön pohjalta. Työn perusteella tehdään päätös tuotteistamiseen liittyvän uuden tuotteen toteuttamisesta kohderyhmänä pienet mikroasiantuntijayritykset. Opinnäytetyön tekijä toimii yrit-täjänä.
Tutkimus koostui teoriaosasta, joka sisälsi teoriaa asiantuntijapalveluiden tuotteistamisesta ja uuden tuotteen kehittämisen suunnittelusta. Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimustapa ja teemahaastattelut. Haastateltavat saatiin pääosin tuotteistamiskoulutustilaisuudesta. Kaikki haastateltavat toimivat eri asiantuntijapalveluja tuottavilla toimialoilla. Laajemman näkemyksen saamiseksi haastateltiin yritysneuvontaorganisaation toimitusjohtajaa.
Tutkimustuloksien perusteella voitiin todeta, että tutkittavat yritykset eivät osanneet kuvata tai kertoa yrityksensä tuotteistamissuunnitelman sisällöstä ja siihen tarvittavista resursseista kuten ajasta. Tuotteistaminen oli haastateltavien mielestä tarpeellista ja sen edut tiedostettiin, mutta tuotteistamisen toteuttaminen vaati tutkittavissa yrityksissä ulkopuolista apua.
Osaamisen ja ajan puute olivat suurimmat syyt tuotteistamistoimenpiteiden puuttumiseen ja samaa kertoi myös yritysneuvontaorganisaation edustaja. Tutkittavat yritykset tarvitsivat eniten apua palvelulupauksen, myynnin apuvälineiden ja asiakkaille arvoa tuottavan palvelun määrittämiseen.
Tuotteistamisen tulokset hahmotettiin kunkin haastateltavan kohdalla pääsääntöisesti. Apua tuotteistamiseen tarvitaan yksilöllisten tarpeiden mukaan. Uuden tuotteen avulla mikroyrityksen yrittäjän tulisi saada tuotteistamisen eri osa-alueet tehtyä niin, että myynti kasvaa ja kulut pienenevät. Tutkimustulosten perusteella asiantuntijapalveluiden tuotteistamiseen olisi luotava yleispätevä malli, jonka avulla yrittäjät hahmottaisivat paremmin kokonaisuuden.
Tuotteistamisella voidaan saavuttaa liiketoiminnallisia hyötyjä mikroasiantuntijayrityksissä. Tuotteistamisasiantuntijapalvelun tarpeellisuus ja haastateltavien tarpeet arvioidaan tämän opinnäytetyön pohjalta. Työn perusteella tehdään päätös tuotteistamiseen liittyvän uuden tuotteen toteuttamisesta kohderyhmänä pienet mikroasiantuntijayritykset. Opinnäytetyön tekijä toimii yrit-täjänä.
Tutkimus koostui teoriaosasta, joka sisälsi teoriaa asiantuntijapalveluiden tuotteistamisesta ja uuden tuotteen kehittämisen suunnittelusta. Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimustapa ja teemahaastattelut. Haastateltavat saatiin pääosin tuotteistamiskoulutustilaisuudesta. Kaikki haastateltavat toimivat eri asiantuntijapalveluja tuottavilla toimialoilla. Laajemman näkemyksen saamiseksi haastateltiin yritysneuvontaorganisaation toimitusjohtajaa.
Tutkimustuloksien perusteella voitiin todeta, että tutkittavat yritykset eivät osanneet kuvata tai kertoa yrityksensä tuotteistamissuunnitelman sisällöstä ja siihen tarvittavista resursseista kuten ajasta. Tuotteistaminen oli haastateltavien mielestä tarpeellista ja sen edut tiedostettiin, mutta tuotteistamisen toteuttaminen vaati tutkittavissa yrityksissä ulkopuolista apua.
Osaamisen ja ajan puute olivat suurimmat syyt tuotteistamistoimenpiteiden puuttumiseen ja samaa kertoi myös yritysneuvontaorganisaation edustaja. Tutkittavat yritykset tarvitsivat eniten apua palvelulupauksen, myynnin apuvälineiden ja asiakkaille arvoa tuottavan palvelun määrittämiseen.
Tuotteistamisen tulokset hahmotettiin kunkin haastateltavan kohdalla pääsääntöisesti. Apua tuotteistamiseen tarvitaan yksilöllisten tarpeiden mukaan. Uuden tuotteen avulla mikroyrityksen yrittäjän tulisi saada tuotteistamisen eri osa-alueet tehtyä niin, että myynti kasvaa ja kulut pienenevät. Tutkimustulosten perusteella asiantuntijapalveluiden tuotteistamiseen olisi luotava yleispätevä malli, jonka avulla yrittäjät hahmottaisivat paremmin kokonaisuuden.