"Leikki saattaa olla lapsen elämän tärkein sisältö" : vanhempien antamat merkitykset lapsen leikille
Ratilainen, Elisa; Virtanen, Elina (2009)
Ratilainen, Elisa
Virtanen, Elina
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403124218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403124218
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lähteä tarkastelemaan lapsen leikille annettuja merkityksiä. Päätimme lähteä tutkimaan tätä vanhempien näkökulmasta, koska itä ei ole ennen tietääksemme Keski-Pohjanmaan alueella ainakaan kirjallisessa muodossa tutkittu. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville vastauksia utkimuskysymykseen: "Millaisia merkityksiä vanhemmat antavat lapsen leikille?". utkimme leikkiä sille annettujen sisällöllisten merkitysten avulla emmekä lähde pohtimaan esimerkiksi sen kehityksellistä hyötyä lapselle.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja aineisto on kerätty kyselylomakkeella Kirkkopuiston päiväkodin lasten vanhemmilta marraskuussa 2008. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmällä ja tulokseksi saimme kolme eri kategoriaa liittyen leikille annettuihin merkityksiin ja leikin tukemiseen päivähoitoympäristössä. Teoriaosuudessa tuomme esille tutkimuksen kannalta tärkeimpiä asioita, jotka uovat pohjaa tutkimuksemme tekemiselle ja tulosten käsittelemiselle. Tutkimuksemme luo uutta tietoa sen lisäksi, että se osittain todentaa jo olemassa oIevaa teoriaa.
Tutkimustulokset olivat myönteisiä ja niistä kävi ilmi, että vanhemmat ovat hyvin kiinnostuneita lapsensa leikistä ja antavat sille suurta painoarvoa. Arjen ajan rajallisuuden vuoksi vanhemmat korostavat leikin merkityksellisyyttä hoitopäivän aikana. Tutkimuksen mukaan vastaajien kiinnostus leikkiä kohtaan koski suureksi saksi siitä saatavaa kehitykseen liittyvää hyötyä. Lisäksi vanhemmat näkivät ämän hyödyn ohella myös leikin merkityksen lapselle toimintana uskoen sen oIevan jopa lapsen elämän suurin sisältö.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja aineisto on kerätty kyselylomakkeella Kirkkopuiston päiväkodin lasten vanhemmilta marraskuussa 2008. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmällä ja tulokseksi saimme kolme eri kategoriaa liittyen leikille annettuihin merkityksiin ja leikin tukemiseen päivähoitoympäristössä. Teoriaosuudessa tuomme esille tutkimuksen kannalta tärkeimpiä asioita, jotka uovat pohjaa tutkimuksemme tekemiselle ja tulosten käsittelemiselle. Tutkimuksemme luo uutta tietoa sen lisäksi, että se osittain todentaa jo olemassa oIevaa teoriaa.
Tutkimustulokset olivat myönteisiä ja niistä kävi ilmi, että vanhemmat ovat hyvin kiinnostuneita lapsensa leikistä ja antavat sille suurta painoarvoa. Arjen ajan rajallisuuden vuoksi vanhemmat korostavat leikin merkityksellisyyttä hoitopäivän aikana. Tutkimuksen mukaan vastaajien kiinnostus leikkiä kohtaan koski suureksi saksi siitä saatavaa kehitykseen liittyvää hyötyä. Lisäksi vanhemmat näkivät ämän hyödyn ohella myös leikin merkityksen lapselle toimintana uskoen sen oIevan jopa lapsen elämän suurin sisältö.