Opas seikkailukasvatuksen käyttöön päiväkodissa
Kaipio-Ylilammi, Heli (2014)
Kaipio-Ylilammi, Heli
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111916004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111916004
Tiivistelmä
Opinnäytteeni tarkoituksena oli toteuttaa seikkailukasvatusopas Porin kaupungin päiväkodin, Untuvan käyttöön. Seikkailukasvatusoppaassa ohjeistetaan seikkailukasvatuksen toteuttamiseen päiväkodissa ja esitellään kaksi valmiiksi suunniteltua seikkailua. Oppaaseen perehtymällä päiväkodin kasvattajat voivat helposti tutustua seikkailukasvatuksen maailmaan ja kokeilla mitä annettavaa sillä on päiväkodin lapsille ja omalle varhaiskasvatustyölle.
Valitsin opinnäytteeni aiheeksi käytännöllisen lähestymistavan seikkailukasvatukseen, sillä koin aiheen kiinnostavaksi ja haluan soveltaa sitä tulevaisuudessa omassa työssäni. Näkemykseni mukaan seikkailukasvatusta ei vielä laajemmin toteuteta päiväkodissa, joten halusin esitellä seikkailukasvatuksen tarjoamia mahdollisuuksia lasten parissa tehtävässä työssä.
Perehdyin kirjallisuuteen seikkailukasvatuksesta ja muodostin opinnäytteen teoriaosuuden. Kirjallisuuden ja päiväkoti Untuvassa suorittamani harjoittelujakson pohjalta muodostin oppaan seikkailukasvatuksen soveltamisesta päiväkodissa.
Seikkailukasvatuksella voidaan vastata varhaiskasvatussuunnitelman sisältöihin. Sen avulla lapset oppivat monipuolisesti elämässä tarvittavia taitoja mm. itsetuntemukseen, vuorovaikutukseen, liikkumiseen ja ympäristöasenteeseen liittyen. Ennen kaikkea seikkailukasvatus tarjoaa elämyksiä ja oppimisen kokemuksia, jotka kantavat aikuisuuteen asti.
Nykyajan lapset saattavat olla vieraantuneita luonnosta ja kokevat sen jopa pelottavana. Seikkailukasvatusta päiväkodissa soveltamalla lapsi tutustuu turvallisessa ympäristössä kasvattajien kanssa luonnon ja ympäristön tarjoamiin mahdollisuuksiin.
Seikkailukasvatus ei vaadi monimutkaista teoriaosaamista, pitkiä koulutuksia tai rahallista panostusta. Päiväkotilasten kanssa seikkailu syntyy pienistä asioista ja mielikuvituksesta.
Valitsin opinnäytteeni aiheeksi käytännöllisen lähestymistavan seikkailukasvatukseen, sillä koin aiheen kiinnostavaksi ja haluan soveltaa sitä tulevaisuudessa omassa työssäni. Näkemykseni mukaan seikkailukasvatusta ei vielä laajemmin toteuteta päiväkodissa, joten halusin esitellä seikkailukasvatuksen tarjoamia mahdollisuuksia lasten parissa tehtävässä työssä.
Perehdyin kirjallisuuteen seikkailukasvatuksesta ja muodostin opinnäytteen teoriaosuuden. Kirjallisuuden ja päiväkoti Untuvassa suorittamani harjoittelujakson pohjalta muodostin oppaan seikkailukasvatuksen soveltamisesta päiväkodissa.
Seikkailukasvatuksella voidaan vastata varhaiskasvatussuunnitelman sisältöihin. Sen avulla lapset oppivat monipuolisesti elämässä tarvittavia taitoja mm. itsetuntemukseen, vuorovaikutukseen, liikkumiseen ja ympäristöasenteeseen liittyen. Ennen kaikkea seikkailukasvatus tarjoaa elämyksiä ja oppimisen kokemuksia, jotka kantavat aikuisuuteen asti.
Nykyajan lapset saattavat olla vieraantuneita luonnosta ja kokevat sen jopa pelottavana. Seikkailukasvatusta päiväkodissa soveltamalla lapsi tutustuu turvallisessa ympäristössä kasvattajien kanssa luonnon ja ympäristön tarjoamiin mahdollisuuksiin.
Seikkailukasvatus ei vaadi monimutkaista teoriaosaamista, pitkiä koulutuksia tai rahallista panostusta. Päiväkotilasten kanssa seikkailu syntyy pienistä asioista ja mielikuvituksesta.