Muslimi- ja somalikulttuurien erityispiirteet ja niiden huomioon ottaminen lasten ja nuorten hoitotyössä : osastotunnin suunnittelu ja toteutus
Stromer, Emilia; Tikka, Tiina (2014)
Stromer, Emilia
Tikka, Tiina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016116
Tiivistelmä
Viime vuosikymmeninä kiihtyvällä tahdilla lisääntynyt maahanmuutto tuo omat haasteensa Suomen terveydenhuoltoon. Kulttuurieroista johtuen asiakkaan ja hoitajan välille syntyy helposti ristiriitatilanteita ja väärinymmärrysten vaara kasvaa. Tutkimusten mukaan maahanmuuttajataustaisen potilaan hoitoon liittyvällä lisäkoulutuksella on huomattava vaikutus hoitotyöntekijöiden kulttuurillisen osaamiseen sekä ennakkoluulottomuuteen.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on osa Tulevaisuus lasten erikoissairaanhoidossa (Tu-LE)- hanketta ja se toteutetaan yhteistyössä HYKS Naisten- ja lastentautien tulosyksikön sekä Metropolia Ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelman kanssa. TuLE- hanke pyrkii muun muassa vastaamaan maahanmuuttajaperheiden kasvaneeseen palvelutarpeeseen.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa yhteistyöosaston tarpeita vas-taava osastotunti monikulttuurisuudesta kehittämistyön menetelmää käyttäen. Työn tavoitteena oli lisätä tietoisuutta muslimi- ja somalikulttuurien erityispiirteistä. Tärkeimpänä tavoitteena oli hoidon laadun edistäminen ja turvaaminen tuomalla uutta tietoa ja mahdollistamalla vanhan tiedon syventäminen kohdeosaston henkilökunnalle. Osastotunti toteutettiin Power Point-esitystä ja kuvitteellisia potilasesimerkkejä hyödyntäen. Lisäksi tuotimme työstämme havainnollistavan A3-kokoisen posterin.
Työmme toteutettiin kehittämistyönä ja aineiston kokoamisen menetelmänä käytettiin kirjal-lisuuskatsausta sekä kirjallisuuden lisäksi myös asiantuntijan kokemukseen perustuvaa tietoa. Työn suunnitteluvaiheessa keräsimme runsaasti tietoa somalikulttuurista ja isla-minuskon erityispiirteistä. Yhteistyö työelämän yhdyshenkilön kanssa toteutui tapaamisina ja sähköpostien välityksellä. Hänen kauttaan saimme konkreettisia esimerkkejä havaituista ongelmakohdista ja työelämässä esiin nousseista ristiriitatilanteista. Näiden ongelmien pohjalta rajasimme työmme aihetta vastaamaan osastolla koettuun tarpeeseen.
Työmme lisää hoitotyöntekijöiden kulttuurista kompetenssia ja tietoisuutta erityisesti muslimi- ja somalikulttuurin erityispiirteisiin liittyen.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on osa Tulevaisuus lasten erikoissairaanhoidossa (Tu-LE)- hanketta ja se toteutetaan yhteistyössä HYKS Naisten- ja lastentautien tulosyksikön sekä Metropolia Ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelman kanssa. TuLE- hanke pyrkii muun muassa vastaamaan maahanmuuttajaperheiden kasvaneeseen palvelutarpeeseen.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa yhteistyöosaston tarpeita vas-taava osastotunti monikulttuurisuudesta kehittämistyön menetelmää käyttäen. Työn tavoitteena oli lisätä tietoisuutta muslimi- ja somalikulttuurien erityispiirteistä. Tärkeimpänä tavoitteena oli hoidon laadun edistäminen ja turvaaminen tuomalla uutta tietoa ja mahdollistamalla vanhan tiedon syventäminen kohdeosaston henkilökunnalle. Osastotunti toteutettiin Power Point-esitystä ja kuvitteellisia potilasesimerkkejä hyödyntäen. Lisäksi tuotimme työstämme havainnollistavan A3-kokoisen posterin.
Työmme toteutettiin kehittämistyönä ja aineiston kokoamisen menetelmänä käytettiin kirjal-lisuuskatsausta sekä kirjallisuuden lisäksi myös asiantuntijan kokemukseen perustuvaa tietoa. Työn suunnitteluvaiheessa keräsimme runsaasti tietoa somalikulttuurista ja isla-minuskon erityispiirteistä. Yhteistyö työelämän yhdyshenkilön kanssa toteutui tapaamisina ja sähköpostien välityksellä. Hänen kauttaan saimme konkreettisia esimerkkejä havaituista ongelmakohdista ja työelämässä esiin nousseista ristiriitatilanteista. Näiden ongelmien pohjalta rajasimme työmme aihetta vastaamaan osastolla koettuun tarpeeseen.
Työmme lisää hoitotyöntekijöiden kulttuurista kompetenssia ja tietoisuutta erityisesti muslimi- ja somalikulttuurin erityispiirteisiin liittyen.