Metsämörriohjaajan peruskurssin hyödyntäminen Limingan varhaiskasvatuksessa
Koivula, Dagmar (2014)
Koivula, Dagmar
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014113017569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014113017569
Tiivistelmä
Limingan kunta järjesti lakisääteisenä täydennyskoulutuksena Metsämörriohjaajan peruskurssin osalle varhaiskasvatuksen työntekijöistään. Koulutus järjestettiin kesällä 2013. Opinnäytetyössäni kuvaan tämän Metsämörriohjaajan peruskurssin käyneiden Limingan varhaiskasvattajien metsämörritoimintaa ja sitä, kuinka he ovat hyödyntäneet kyseistä koulutusta työssään. Opinnäytetyöni tarkoituksena on kuvata, kuinka koulutusta on hyödynnetty ja antaa tutkimustulosten kautta ideoita myös muiden käyttöön.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään varhaiskasvatusta, ympäristökasvatusta, metsämörritoimintaa sekä Limingan kunnan varhaiskasvatuksen eri piirteitä.
Tutkimusotteeni on sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Käytin opinnäytetyöni tiedonhankinnassa itse laatimaani kyselylomaketta. Kyselylomakkeen sai 19 varhaiskasvatuksen työntekijää. Vastattuja lomakkeita palautui minulle takaisin 15 kappaletta. Analysoin jokaisen kysymyksen vastaukset luokitellen ne omiin luokkiin sen mukaan, minkälaisia yhtäläisyyksiä vastauksista löytyi.
Kyselylomakkeiden vastausten mukaan Metsämörriohjaajan peruskurssin käyneet kasvattajat työskentelivät eri tehtävänimikkeillä ohjaten eri-ikäisiä lapsiryhmiä. Saaduista vastauksista välittyi työntekijöiden innokkuus ohjaamaansa metsämörritoimintaa kohtaan. Työntekijät ovat kokeneet saaneensa käytännönläheistä tietoa ja materiaalia metsämörritoimintaansa. Osa heistä oli kokenut myös haasteita toiminnassaan. Työntekijät kuvasivat omia metsämörriretkiään ja niistä ilmeni, että he olivat varioineet koulutuksessa saatua materiaalia omiin lapsiryhmiin sopivammaksi. Yhteistyötä ja yhteisiä ideariihiä toivottiin, jotta Limingan kunnassa toteutettava metsämörritoiminta saisi yhdenmukaisempia piirteitä ja työntekijät saisivat suunnitella toimintaa myös yhdessä. Kuntaan toivottiin myös lisäkoulutusta.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään varhaiskasvatusta, ympäristökasvatusta, metsämörritoimintaa sekä Limingan kunnan varhaiskasvatuksen eri piirteitä.
Tutkimusotteeni on sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Käytin opinnäytetyöni tiedonhankinnassa itse laatimaani kyselylomaketta. Kyselylomakkeen sai 19 varhaiskasvatuksen työntekijää. Vastattuja lomakkeita palautui minulle takaisin 15 kappaletta. Analysoin jokaisen kysymyksen vastaukset luokitellen ne omiin luokkiin sen mukaan, minkälaisia yhtäläisyyksiä vastauksista löytyi.
Kyselylomakkeiden vastausten mukaan Metsämörriohjaajan peruskurssin käyneet kasvattajat työskentelivät eri tehtävänimikkeillä ohjaten eri-ikäisiä lapsiryhmiä. Saaduista vastauksista välittyi työntekijöiden innokkuus ohjaamaansa metsämörritoimintaa kohtaan. Työntekijät ovat kokeneet saaneensa käytännönläheistä tietoa ja materiaalia metsämörritoimintaansa. Osa heistä oli kokenut myös haasteita toiminnassaan. Työntekijät kuvasivat omia metsämörriretkiään ja niistä ilmeni, että he olivat varioineet koulutuksessa saatua materiaalia omiin lapsiryhmiin sopivammaksi. Yhteistyötä ja yhteisiä ideariihiä toivottiin, jotta Limingan kunnassa toteutettava metsämörritoiminta saisi yhdenmukaisempia piirteitä ja työntekijät saisivat suunnitella toimintaa myös yhdessä. Kuntaan toivottiin myös lisäkoulutusta.