Verkosto voimavarana - matkailuyritysverkoston toiminta Rautalammilla
Mäki, Heidi (2009)
Mäki, Heidi
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403184586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403184586
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on rautalampilainen matkailuyrittajä Markku Paananen Rautalammin matkailuyrittajät ry:stä, joka on toiminut myös yritysverkoston hankevetäjänä. Yhdistykseen kuuluu lähes 30 paikallista matkailuyritystä. Rautalammin yritysverkoston toiminta tunnetaan laajalti myös Rautalampi-mallin nimellä.
Työn tarkoituksena oli perehtyä matkailuyritysten verkostoitumiseen ja sen syihin, edellytyksiin, hyötyihin sekä ongelmiin. Tavoitteena oli selvittää verkostotoiminnassa mukana olleiden matkailuyrittäjien kokemuksia toiminnan onnistumisesta ja mielipiteitä siitä, millainen merkitys yritysten verkostoyhteistyöllä on yrityksille, alueelle sekä matkailualalle.
Empiirinen osa on kvalitatiivinen tutkimus, jossa menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta matkailuyrittajää, jotka ovat Rautalammin yritysverkoston jäseniä. Tutkimukseen valittiin erityyppisiä yrityksiä, jotka edustivat majoitus-, ravintola-, laskettelu- ja koulutuspalveluita sekä erilaisia ohjelmapalveluita.
Yritykset olivat pääosin tyytyväisiä yritysverkoston toimintaan ja etenkin sen olemassaoloa pidettiin erittiiin hyvänä ja tärkeänä asiana. Verkostoyhteistyostä haettiin markkinoinnin kehittymistä, taloudellista hyötyä, tukea toisilta yrittäjiltä, alueen näkyvyyden paranemista sekä mahdollisuutta hanketukiin. Yhteistyöstä koettiin olleen hyötyä, esimerkkinä yhteiset Internet-sivut ja varausnumero. Ongelmia verkostossa uskottiin mahdollisesti aiheutuvan yritysten kokoeroista, vähäisestä kommunikaatiosta sekä tiedotuksen puutteesta. Tärkeimpänä ennaltaehkäisevänä keinona ja ongelmienratkaisumallina nähtiin avoin keskustelu ja mielipiteiden julki tuominen.
Tutkimuksen pohjalta todettiin, että edellytykset verkostoon liittymiseen eivät saa olla liian suuret. Avoimuus on toiminnassa ensiarvoista, siten luottamus säilyy. Rautalampi-malli on käyttokelpoinen muillakin alueilla, mutta tuottoisa yhteistyö vaatii aktiivisesti osallistuvia jaseniä.
Työn tarkoituksena oli perehtyä matkailuyritysten verkostoitumiseen ja sen syihin, edellytyksiin, hyötyihin sekä ongelmiin. Tavoitteena oli selvittää verkostotoiminnassa mukana olleiden matkailuyrittäjien kokemuksia toiminnan onnistumisesta ja mielipiteitä siitä, millainen merkitys yritysten verkostoyhteistyöllä on yrityksille, alueelle sekä matkailualalle.
Empiirinen osa on kvalitatiivinen tutkimus, jossa menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta matkailuyrittajää, jotka ovat Rautalammin yritysverkoston jäseniä. Tutkimukseen valittiin erityyppisiä yrityksiä, jotka edustivat majoitus-, ravintola-, laskettelu- ja koulutuspalveluita sekä erilaisia ohjelmapalveluita.
Yritykset olivat pääosin tyytyväisiä yritysverkoston toimintaan ja etenkin sen olemassaoloa pidettiin erittiiin hyvänä ja tärkeänä asiana. Verkostoyhteistyostä haettiin markkinoinnin kehittymistä, taloudellista hyötyä, tukea toisilta yrittäjiltä, alueen näkyvyyden paranemista sekä mahdollisuutta hanketukiin. Yhteistyöstä koettiin olleen hyötyä, esimerkkinä yhteiset Internet-sivut ja varausnumero. Ongelmia verkostossa uskottiin mahdollisesti aiheutuvan yritysten kokoeroista, vähäisestä kommunikaatiosta sekä tiedotuksen puutteesta. Tärkeimpänä ennaltaehkäisevänä keinona ja ongelmienratkaisumallina nähtiin avoin keskustelu ja mielipiteiden julki tuominen.
Tutkimuksen pohjalta todettiin, että edellytykset verkostoon liittymiseen eivät saa olla liian suuret. Avoimuus on toiminnassa ensiarvoista, siten luottamus säilyy. Rautalampi-malli on käyttokelpoinen muillakin alueilla, mutta tuottoisa yhteistyö vaatii aktiivisesti osallistuvia jaseniä.