Alaska Cooling -järjestelmän asennus M/S Baltic Princessiin
Holmberg, Kirill (2024)
Holmberg, Kirill
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403194666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403194666
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin Alaska Cooling -järjestelmän jälkiasennukseen ja hyötysuhteeseen matkustaja-autolautassa.
Tutkimuksessa selvitettiin, paljonko uudella järjestelmällä pystytään vähentämään aluksen energiankulutusta ja pienentämään kustannuksia vuositasolla. Tavoitteena oli myös tehdä aluksesta ympäristöystävällisempi ja vastaamaan lähemmin uusia vaatimuksia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin aluksen kirjanpitoa polttoaineen kulutuksesta takaisinmaksuajan määrittämiseen ja ilmastointikompressorien vaatimaa energiantarvetta. Tutkimusmateriaalina käytettiin laitevalmistajan ja aluksen teknisiä piirustuksia.
Energialaskuilla pystyttiin todentamaan järjestelmän hyödyllisyys kokonaiskustannuksissa. Takaisinmaksuaika saatiin laskemalla, kuinka paljon ilmastointikompressoreiden käyttöä voidaan vähentää ja säästää energiantuotannossa ja vertaamalla saatuja tuloksia järjestelmän kokonaiskustannuksiin.
Järjestelmän asennus todettiin onnistuneeksi ratkaisuksi vähentämään energiankulutusta aluksella ja kannattavaksi investoinniksi myös vanhaan alukseen nopean takaisinmaksuajan johdosta. The thesis examined the installation and energy efficiency of a retrofitted Alaska Cooling -system on a passenger ferry.
The research was able to find out how much the new system can reduce the vessel's energy consumption and reduce costs on an annual basis. The goal was also to make the ship more environmentally friendly and to meet the new requirements.
Analyzing the vessel’s accounting for fuel consumption to calculate the system payback time and the required energy needed in an air conditioning system was used as a research method for the thesis. Technical drawings from the vessel and equipment manufacturer were used as research material.
By calculating the energy consumption onboard, it was possible to verify that the system is profitable. The payback period was obtained by calculating how much reducing the use of air conditioning compressors saves fuel on energy production and comparing the results with the total costs of the system.
Installation of the system was found to be a successful solution to reduce energy consumption on the vessel and a profitable investment even for an old ship due to the fast payback period.
Tutkimuksessa selvitettiin, paljonko uudella järjestelmällä pystytään vähentämään aluksen energiankulutusta ja pienentämään kustannuksia vuositasolla. Tavoitteena oli myös tehdä aluksesta ympäristöystävällisempi ja vastaamaan lähemmin uusia vaatimuksia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin aluksen kirjanpitoa polttoaineen kulutuksesta takaisinmaksuajan määrittämiseen ja ilmastointikompressorien vaatimaa energiantarvetta. Tutkimusmateriaalina käytettiin laitevalmistajan ja aluksen teknisiä piirustuksia.
Energialaskuilla pystyttiin todentamaan järjestelmän hyödyllisyys kokonaiskustannuksissa. Takaisinmaksuaika saatiin laskemalla, kuinka paljon ilmastointikompressoreiden käyttöä voidaan vähentää ja säästää energiantuotannossa ja vertaamalla saatuja tuloksia järjestelmän kokonaiskustannuksiin.
Järjestelmän asennus todettiin onnistuneeksi ratkaisuksi vähentämään energiankulutusta aluksella ja kannattavaksi investoinniksi myös vanhaan alukseen nopean takaisinmaksuajan johdosta.
The research was able to find out how much the new system can reduce the vessel's energy consumption and reduce costs on an annual basis. The goal was also to make the ship more environmentally friendly and to meet the new requirements.
Analyzing the vessel’s accounting for fuel consumption to calculate the system payback time and the required energy needed in an air conditioning system was used as a research method for the thesis. Technical drawings from the vessel and equipment manufacturer were used as research material.
By calculating the energy consumption onboard, it was possible to verify that the system is profitable. The payback period was obtained by calculating how much reducing the use of air conditioning compressors saves fuel on energy production and comparing the results with the total costs of the system.
Installation of the system was found to be a successful solution to reduce energy consumption on the vessel and a profitable investment even for an old ship due to the fast payback period.