Suomessa toimivien finanssiyhtiöiden keskittämisetujen vertailu
Kokkinen, Eetu (2014)
Kokkinen, Eetu
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518770
Tiivistelmä
Opinnäytetyön ideointi sai alkunsa kevään 2014 finanssimarkkinoiden viimeisimmistä muutoksista, kun LähiTapiola ja S-Pankki ilmoittivat yhteistyönsä todellisesta käynnistämisestä. Työn lähtökohtana oli perehtyä viime vuosina huomattavasti toimialaliukuman kautta muovautuneeseen finanssimarkkinakenttään. Toimialaliukuman myötä muodostuneet finanssiyhtiöryhmät ja yhteistyösopimuksella toimivat finanssiyhtiöt ovat laajentaneet palveluvalikoimaansa asiakkaiden vaatimusten mukaan ja nykyään Suomen finanssimarkkinoiden suurimmat yhtiöt tarjoavat perinteisten pankki-, rahoitus- ja varainhoitopalvelujen lisäksi myös vakuutuspalveluita. Asiakkaan hankkiessa kaikki käyttämänsä finanssipalvelut yhdeltä tai kahdelta yhteistyösopimuksella toimivalta yhtiöltä voidaan puhua finanssiasioinnin keskittämisestä.
Asioinnin keskittämisestä hyötyvät useimmiten sekä asiakas että palveluita tarjoavat yritykset. Kaiken asioinnin keskittänyt asiakas on usein sitoutunut kokonaispakettinsa kautta valitsemaansa yhtiöön, joka puolestaan myöntää asiakkaalle keskittämisestä palkitakseen erilaisia etuja. Asiakasta voidaan asioinnin keskittämisen ja yhtiöön sitoutumisen johdosta kutsua avainasiakkaaksi. Avainasiakkaan ansaitsemia etuja voidaan puolestaan kutsua keskittämiseduiksi, jotka voivat olla rahallisia tai palveluetuja esimerkiksi erilaisten alennusten tai henkilökohtaisemman palvelun muodossa. Tämän opinnäytetyön tärkeimpänä tavoitteena oli tarkastella juuri asioinnin keskittämisestä myönnettäviä keskittämisetuja sekä niiden eroja ja yhtäläisyyksiä.
Työ on rajattu vertailemaan ainoastaan Suomessa toimivien finanssiyhtiöiden henkilöasiakkailleen tarjoamia etuja. Yritys- ja yhteisöasiakkaat on jätetty vertailun ulkopuolelle, koska niiden hyödyntämiä palvelukokonaisuuksia varten ei ole juurikaan määritelty kiinteitä etuja, vaan ne ovat paljolti neuvoteltavissa asiakkaan asioinnin määrän mukaan. Opinnäytetyö käy läpi viimeaikaiset suurimmat finanssimarkkinoiden yhtiökentässä tapahtuneet muutokset ja esittelee yhtiöittäin niiden etu- tai keskittämisohjelmat. Työn tulokset ja yhteenveto vertaavat esiteltyjä etuohjelmia kohta kerrallaan. Tuloksista on helppo nähdä kuinka yhtiöiden tarjoamat keskittämisedut vaihtelevat sisällöllisesti suuresti, mutta ovat perusteiltaan hyvin samankaltaisia.
Asioinnin keskittämisestä hyötyvät useimmiten sekä asiakas että palveluita tarjoavat yritykset. Kaiken asioinnin keskittänyt asiakas on usein sitoutunut kokonaispakettinsa kautta valitsemaansa yhtiöön, joka puolestaan myöntää asiakkaalle keskittämisestä palkitakseen erilaisia etuja. Asiakasta voidaan asioinnin keskittämisen ja yhtiöön sitoutumisen johdosta kutsua avainasiakkaaksi. Avainasiakkaan ansaitsemia etuja voidaan puolestaan kutsua keskittämiseduiksi, jotka voivat olla rahallisia tai palveluetuja esimerkiksi erilaisten alennusten tai henkilökohtaisemman palvelun muodossa. Tämän opinnäytetyön tärkeimpänä tavoitteena oli tarkastella juuri asioinnin keskittämisestä myönnettäviä keskittämisetuja sekä niiden eroja ja yhtäläisyyksiä.
Työ on rajattu vertailemaan ainoastaan Suomessa toimivien finanssiyhtiöiden henkilöasiakkailleen tarjoamia etuja. Yritys- ja yhteisöasiakkaat on jätetty vertailun ulkopuolelle, koska niiden hyödyntämiä palvelukokonaisuuksia varten ei ole juurikaan määritelty kiinteitä etuja, vaan ne ovat paljolti neuvoteltavissa asiakkaan asioinnin määrän mukaan. Opinnäytetyö käy läpi viimeaikaiset suurimmat finanssimarkkinoiden yhtiökentässä tapahtuneet muutokset ja esittelee yhtiöittäin niiden etu- tai keskittämisohjelmat. Työn tulokset ja yhteenveto vertaavat esiteltyjä etuohjelmia kohta kerrallaan. Tuloksista on helppo nähdä kuinka yhtiöiden tarjoamat keskittämisedut vaihtelevat sisällöllisesti suuresti, mutta ovat perusteiltaan hyvin samankaltaisia.