Luopajärven kylän elinvoimaisuuden lisääminen
Sippola, Jenni (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403194704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403194704
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Luopajärven nuorisoseuran markkinointiviestintää. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin ja sen vaiheisiin. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli perehtyä valittuihin markkinointiviestinnän keinoihin. Lisäksi tavoitteena oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelma Luopajärven nuorisoseuralle kalenterivuodelle 2024.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käsitellään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin eri vaiheita ja valittuja markkinointiviestinnän keinoja. Markkinointiviestinnän suunnitteluprosessi alkaa tilanneanalyysien tekemisellä. Tilanneanalyysien jälkeen asetetaan markkinointiviestintään liittyvät tavoitteet, joihin pohjautuen määritellään kohderyhmät, budjetti ja käytettävät markkinointiviestinnän keinot. Markkinointiviestinnän toteutukselle laaditaan aikataulu ja sovitaan vastuunjaosta. Tärkeänä osana on myös seuranta ja arviointi, joiden avulla markkinointiviestintää voidaan kehittää prosessin aikana ja jälkeen.
Markkinointiviestintäsuunnitelman tavoitteena on Luopajärven kylän elinvoimaisuuden, tunnettuuden sekä pito- ja vetovoiman kasvattaminen. Tavoitteena on määritellä keinoja, joiden avulla saataisiin kehitettyä kylän toimintaa, parannettua asukkaiden viihtyisyyttä ja lisättyä yhteenkuuluvuuden tunnetta. Tavoitteena on myös saada lisättyä ihmisten tietoisuutta kylän sijainnista ja palveluista sekä houkuteltua kylälle uusia asukkaita.
Opinnäytetyössä on käytetty benchmarking-kohteina kahta muuta kuntaa ja niiden kyliä, jotka sijaitsevat suunnilleen samalla etäisyydellä Seinäjoesta kuin Luopajärvi. Vuodelle 2024 valitut keinot painottuvat digitaaliseen mainontaan erityisesti sosiaalisessa mediassa, mutta muita valittuja keinoja ovat myös perinteinen mainonta, henkilökohtainen myyntityö, menekinedistäminen, tiedotus- ja suhdetoiminta sekä sponsorointi. Toteutusaikataulu ja vastuunjako on merkitty markkinointiviestinnän vuosisuunnitelmaan.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käsitellään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin eri vaiheita ja valittuja markkinointiviestinnän keinoja. Markkinointiviestinnän suunnitteluprosessi alkaa tilanneanalyysien tekemisellä. Tilanneanalyysien jälkeen asetetaan markkinointiviestintään liittyvät tavoitteet, joihin pohjautuen määritellään kohderyhmät, budjetti ja käytettävät markkinointiviestinnän keinot. Markkinointiviestinnän toteutukselle laaditaan aikataulu ja sovitaan vastuunjaosta. Tärkeänä osana on myös seuranta ja arviointi, joiden avulla markkinointiviestintää voidaan kehittää prosessin aikana ja jälkeen.
Markkinointiviestintäsuunnitelman tavoitteena on Luopajärven kylän elinvoimaisuuden, tunnettuuden sekä pito- ja vetovoiman kasvattaminen. Tavoitteena on määritellä keinoja, joiden avulla saataisiin kehitettyä kylän toimintaa, parannettua asukkaiden viihtyisyyttä ja lisättyä yhteenkuuluvuuden tunnetta. Tavoitteena on myös saada lisättyä ihmisten tietoisuutta kylän sijainnista ja palveluista sekä houkuteltua kylälle uusia asukkaita.
Opinnäytetyössä on käytetty benchmarking-kohteina kahta muuta kuntaa ja niiden kyliä, jotka sijaitsevat suunnilleen samalla etäisyydellä Seinäjoesta kuin Luopajärvi. Vuodelle 2024 valitut keinot painottuvat digitaaliseen mainontaan erityisesti sosiaalisessa mediassa, mutta muita valittuja keinoja ovat myös perinteinen mainonta, henkilökohtainen myyntityö, menekinedistäminen, tiedotus- ja suhdetoiminta sekä sponsorointi. Toteutusaikataulu ja vastuunjako on merkitty markkinointiviestinnän vuosisuunnitelmaan.