Jämin kilpailukyky Saksan markkinoilla
Hakala, Johanna (2007)
Hakala, Johanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810153544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810153544
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin Pohjois-Satakunnassa Jämijärvellä sijaitsevan Jämin kilpailukyky matkailukohteena Saksan markkinoilla, eritoten Baijerin alueella, verrattuna Pohjois-Suomen viiteen suureen matkailukohteeseen Levi, Ylläs, Pyhä-Luosto, Ruka ja Vuokatti. Tutkimus loi katsauksen matkailualaan ja sen tulevaisuuden kehitykseen. Tutkimus ei käsitellyt pohjoisen lomakohteita yleisesti totuttuina laskettelukeskuksina, vaan ympärivuotisina lomakohteina ja keskittyi vertailussa kohteiden kokonaisaktiviteetti- ja palvelutarjontaan. Tutkimuksessa selvitettiin saksalaisten matkailijoiden määriä ja Suomi-kuvaa sekä saksalaisten odotuksia Suomen vierailultaan ja miten eri kohteet pystyvät näihin odotuksiin vastaamaan. Yhtenä tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimi SWOT-analyysi, jonka avulla selvitettiin kohteiden sisäiset vahvuudet ja heikkoudet sekä toimintaympäristön uhat ja mahdollisuudet. Kohteita vertailtaessa vertailupohjana käytettiin saksalaisten odotuksia ja vaatimuksia Suomen matkalta. Tutkimuksen toinen teoreettinen viitekehys liittyi kilpailija-analyysiin ja tutkimuksen yhteenvedossa käsiteltiin asioita, joihin Jämillä tulisi kiinnittää nykyistä enemmän huomiota ja joita tuli entisestään kehittää, jotta Saksasta tuleva matkustajavirta saataisiin pysähtymään jo Jämille ja yhteenvedossa myös muovattiin Jämille Saksan markkinoille sopiva kilpailustrategia Michael E. Porterin teorioita apuna käyttäen. Tutkimuksen lopputuloksena todettiin, että Jämi on kilpailukykyinen matkakohteena Saksan markkinoilla, eritoten Baijerin alueella. Aktiviteettitarjonnallaan Jämi on täysin kilpailukykyinen pohjoisen kohteisiin verrattuna ja keskittymällä tiettyihin asiakassegmentteihin sekä erikoistumalla Jämi voi menestyä Saksan markkinoilla.