Museokokoelmien suurikokoisten paperipohjaisten nykytaideteosten esittämisen ja säilyttämisen haasteet : esimerkkejä Kiasman kokoelmista
Valkeapää, Liisa (2014)
Valkeapää, Liisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818846
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin nykytaiteen museon kokoelmiin kuuluvien suurikokoisten paperipohjaisten teosten esittämisen ja säilyttämisen haasteita. Suurikokoinen teos vie paljon varastotilaa, sitä on vaikea käsitellä ja sen suojaaminen näyttelyn aikana on hankalaa. Tätä tutkimusta varten poimittiin kolme tapaustutkimusteosta Kiasman kokoelmista. Kukin teoksista on suurikokoinen ja paperipohjainen.
Tutkimuksessa käsittelen myös Kiasman kokoelmapolitiikkaa ja hankintastrategiaa. Samoin tutkin, miten kokoelmien kartuttamisen teosvalinnat tehdään ja mitkä seikat vaikuttavat teosvalintoihin.
Tutkin myös taiteilijan intention toteutumisen ja suojaamisen kysymyksiä, samoin suojaamattomuutta ja näyttelyvieraiden, lähinnä kosketuksen kautta aiheuttamia vaurioita. Käsittelen myös Kuvataideakatemian materiaaliopetusta ja taiteilijoiden materiaalituntemuksen aiheita, samoin konservaattorin roolia nykytaiteen säilyttäjänä.
Taitelijahaastattelu konservoinnin työkaluna on myös yksi aiheista. Tutkimus sisältääkin kaksi taitelijahaastattelua, Kiasman kokoelma-amanuenssin haastattelun ja Kuvataideakatemian materiaaliopin lehtorin haastattelun.
Tapaustutkimusteokset käydään läpi yksittäin ja esittelen kaikkien kolmen teoksen tekijä sekä teoksen tie taiteilijan ideasta Kiasman kokoelmiin.
Tutkimuksessa käsittelen myös Kiasman kokoelmapolitiikkaa ja hankintastrategiaa. Samoin tutkin, miten kokoelmien kartuttamisen teosvalinnat tehdään ja mitkä seikat vaikuttavat teosvalintoihin.
Tutkin myös taiteilijan intention toteutumisen ja suojaamisen kysymyksiä, samoin suojaamattomuutta ja näyttelyvieraiden, lähinnä kosketuksen kautta aiheuttamia vaurioita. Käsittelen myös Kuvataideakatemian materiaaliopetusta ja taiteilijoiden materiaalituntemuksen aiheita, samoin konservaattorin roolia nykytaiteen säilyttäjänä.
Taitelijahaastattelu konservoinnin työkaluna on myös yksi aiheista. Tutkimus sisältääkin kaksi taitelijahaastattelua, Kiasman kokoelma-amanuenssin haastattelun ja Kuvataideakatemian materiaaliopin lehtorin haastattelun.
Tapaustutkimusteokset käydään läpi yksittäin ja esittelen kaikkien kolmen teoksen tekijä sekä teoksen tie taiteilijan ideasta Kiasman kokoelmiin.