Automaattisen liikennevalvonnan suunnitteluopas katualueelle
Leino, Johanna (2024)
Leino, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403224944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403224944
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia suunnittelu- ja rakennuttamisopas automaattisen liikennevalvonnan käytöstä katualueella. Oppaan laatiminen tuli ajankohtaiseksi, kun kunnat olivat ilmoittaneet halukkuudesta lisätä automaattista liikennevalvontaa omille katualueilleen. Valmista ohjeistusta ei kuitenkaan ollut ja sille koettiin olevan tarvetta. Vantaan kaupunki ilmoittautui työstäjäksi oppaalle. Työn taustana toimii siis Vantaan kaupungin hanke, joka tehtiin yhteistyössä Kuntaliiton kanssa.
Työtä varten haastateltiin eri kuntien edustajia, muita asiantuntijoita, viranomasia ja laitetoimittajaa. Opas on tehty osana toiminnallista opinnäytetyötä ja se julkaistaan kuntien käytettäväksi opinnäytetyön valmistumisen jälkeen. Opas kokoaa parhaita koottuja käytäntöjä ja hyväksi havaittuja menetelmiä suunnittelu- ja rakennuttamisprosessin ajalta sekä tuottaa käytännönosuutena kyseisen oppaan. Oppaassa ei olla esitetty kaikkia mahdollisia tilanteita, vaan se on kokoelma hyväksi todettuja käytäntöjä ja nostaa esiin myös esimerkkejä epäonnistumisista. Opas on tarkoitettu kuntien avuksi suunnittelutyöhön.
Haastatteluissa käytiin läpi asiantuntijoiden kokemuksia ja näkemyksiä katuverkon automaattisesta liikennevalvonnasta. Valvontaa suunnitellaankin pääasiassa ylinopeuksien vuoksi ja sen odotetaan alentavan nopeuksia, mikä parantaa alueen liikenneturvallisuutta. Haastateltavat pitivät tärkeänä, että valvontaa suunnitellessa pitää olla erityinen syy miksi sitä tehdään. Automaattisen liikennevalvonnan toimivuus ja tehokkuus on todettu hyväksi keinoksi laskea ajonopeuksia ongelma-alueilla, joilla tapahtuu paljon ylinopeuksia tai liikennerikkeitä ja -rikoksia.
Opinnäytetyön koostamisen aikana Vantaan kaupungille ryhdyttiin suunnittelemaan kolmea valvontapistettä. Työn valmistumishetkellä suunnitelmat olivat valmiit vietäväksi poliittiseen päätöksentekoon.
Liikenneturvallisuutta on mahdollista parantaa paremmella liikenneinfrastruktuuri suunnittelulla, jossa otetaan huomioon automaattisen liikennevalvonnan toteutus soveltuviin kohteisiin. Kaupunkisuunnitelussa on hyvä huomioida asukkaiden liikkuminen , erityisesti koulujen läheisyydessä tai muilla alueilla, joissa on paljon lapsia tai muita erityisryhmiin kuuluvia. Toimia tarvitaan, jotta voidaan saavuttaa Liikenne- ja viestitäministeriön laatimat tavoitteet nollatolerenssin linjan toteuttamiseksi vuoteen 2050 mennessä.
Työtä varten haastateltiin eri kuntien edustajia, muita asiantuntijoita, viranomasia ja laitetoimittajaa. Opas on tehty osana toiminnallista opinnäytetyötä ja se julkaistaan kuntien käytettäväksi opinnäytetyön valmistumisen jälkeen. Opas kokoaa parhaita koottuja käytäntöjä ja hyväksi havaittuja menetelmiä suunnittelu- ja rakennuttamisprosessin ajalta sekä tuottaa käytännönosuutena kyseisen oppaan. Oppaassa ei olla esitetty kaikkia mahdollisia tilanteita, vaan se on kokoelma hyväksi todettuja käytäntöjä ja nostaa esiin myös esimerkkejä epäonnistumisista. Opas on tarkoitettu kuntien avuksi suunnittelutyöhön.
Haastatteluissa käytiin läpi asiantuntijoiden kokemuksia ja näkemyksiä katuverkon automaattisesta liikennevalvonnasta. Valvontaa suunnitellaankin pääasiassa ylinopeuksien vuoksi ja sen odotetaan alentavan nopeuksia, mikä parantaa alueen liikenneturvallisuutta. Haastateltavat pitivät tärkeänä, että valvontaa suunnitellessa pitää olla erityinen syy miksi sitä tehdään. Automaattisen liikennevalvonnan toimivuus ja tehokkuus on todettu hyväksi keinoksi laskea ajonopeuksia ongelma-alueilla, joilla tapahtuu paljon ylinopeuksia tai liikennerikkeitä ja -rikoksia.
Opinnäytetyön koostamisen aikana Vantaan kaupungille ryhdyttiin suunnittelemaan kolmea valvontapistettä. Työn valmistumishetkellä suunnitelmat olivat valmiit vietäväksi poliittiseen päätöksentekoon.
Liikenneturvallisuutta on mahdollista parantaa paremmella liikenneinfrastruktuuri suunnittelulla, jossa otetaan huomioon automaattisen liikennevalvonnan toteutus soveltuviin kohteisiin. Kaupunkisuunnitelussa on hyvä huomioida asukkaiden liikkuminen , erityisesti koulujen läheisyydessä tai muilla alueilla, joissa on paljon lapsia tai muita erityisryhmiin kuuluvia. Toimia tarvitaan, jotta voidaan saavuttaa Liikenne- ja viestitäministeriön laatimat tavoitteet nollatolerenssin linjan toteuttamiseksi vuoteen 2050 mennessä.