Motronic-järjestelmien kehittyminen ja Golf 1,4 TSI CAV-moottori
Rikalainen, Mikko (2014)
Rikalainen, Mikko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219619
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on kertoa Boschin Motronic-järjestelmien kehityksestä M-Motronicista MED-Motroniciin ja kertoa syvällisemmin TAMK:n autolaboraatiossa olevan kaksoisahdetun Volkswagen Golf VI 1,4 TSI CAV-moottorin toiminnasta. Aluksi käydään läpi Motronic-järjestelmien kehitystä yleisellä tasolla ja pohditaan niiden kehitystä edeltäjäänsä nähden. Tämän jälkeen paneudutaan CAV-moottorin toimintaan tarkemmin. Opinnäytetyössä on myös mittaustyö, jossa mitataan kyseisen moottorin ohjausjärjestelmien eri komponenttien vastuksia ja signaalia
CAV-moottorista käydään läpi aluksi moottorin mekaniikkaa. Tämän jälkeen käydään läpi moottorinohjausjärjestelmän komponentteja. Jokaisessa kappaleessa esitetään kyseisen komponentin sijainti, miten se toimii ja se mitä vaikutuksia on, jos komponentti lakkaa toimimasta.
Toivon että tästä työstä on apua TAMK:n autolaboraatiotöissä, joissa ollaan Golf VI:n kanssa tekemisissä.
CAV-moottorista käydään läpi aluksi moottorin mekaniikkaa. Tämän jälkeen käydään läpi moottorinohjausjärjestelmän komponentteja. Jokaisessa kappaleessa esitetään kyseisen komponentin sijainti, miten se toimii ja se mitä vaikutuksia on, jos komponentti lakkaa toimimasta.
Toivon että tästä työstä on apua TAMK:n autolaboraatiotöissä, joissa ollaan Golf VI:n kanssa tekemisissä.