"Enemmän kaikkea!" : 13–19-vuotiaille kuopiolaisille nuorille suunnatun asiakaskyselyn tuloksia
Keränen, Selene (2014)
Keränen, Selene
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919022
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee nuorten asiakaskyselyn käytettävyyttä nuorille suunnattujen kirjastopalveluiden kehittämisessä. Nuorten kirjastopalveluiden kehittäminen on viime vuosina nostettu esiin monissa kirjastoalan strategioissa ja asiakaslähtöisien palveluiden kehittämiseen liittyvissä keskusteluissa. Nuorten kuulemisesta ja heidän osallistumismahdollisuuksiensa lisäämisestä säädetään myös lakitasolla.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostuu nuortenkirjastotyön historiaa ja nuorten osallistumista käsittelevistä kokonaisuuksista. Ensimmäisessä osuudessa tarkastellaan lasten- ja nuortenkirjastotyön kehitystä sekä nuorten kirjastopalveluiden järjestämistä tukevia ohjeistuksia. Nuorten osallistumista tarkastellaan ensin osallistumisen mahdollistamiseen velvoittavien lakien ja säädösten pohjalta. Sen jälkeen pohditaan nuorten osallistumismahdollisuuksia kirjastoissa ja kirjastopalveluiden kehittämisessä.
Opinnäytetyö on määrällinen kehittämistutkimus. Nuorille suunnattu kysely toteutettiin osana Kuopion kaupunginkirjasto – Pohjois-Savon maakuntakirjaston nuorisohanketta. Kyselyn muotona oli sähköinen kyselytutkimus, ja sen kohderyhmänä olivat 13–19-vuotiaat kuopiolaiset nuoret. Tutkimus toteutettiin vapaasti verkosta löytyvällä linkillä, ja sitä mainostettiin kirjaston fyysisten ja verkkotilojen lisäksi sähköpostilla ja mainoksilla kouluille, nuorisotoimelle ja Kuopion nuorisovaltuustolle.
Asiakaskyselystä selvisi, että nuoret suhtautuvat pääosin positiivisesti kirjastoon. Kirjastolta nuoret toivovat enemmän omaa tilaa, mukavia oleskelupaikkoja sekä uutuusaineiston parempaa saatavuutta. Kirjastopalveluiden käyttöä vähentää yleisimmin ajanpuute. Asiakaskysely ei kuitenkaan ole kehittämistyökaluna aivan ongelmaton. Nuoret eivät juuri perustele vastauksiaan eikä vapaasti verkossa julkaistu kysely tavoittanut kattavasti toivottua ikäryhmää. Asiakasraadit ja muut toiminnalliset osallistumismuodot sopisivat luultavasti kyselytutkimusta paremmin ikäryhmän mielipiteiden kuulemiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostuu nuortenkirjastotyön historiaa ja nuorten osallistumista käsittelevistä kokonaisuuksista. Ensimmäisessä osuudessa tarkastellaan lasten- ja nuortenkirjastotyön kehitystä sekä nuorten kirjastopalveluiden järjestämistä tukevia ohjeistuksia. Nuorten osallistumista tarkastellaan ensin osallistumisen mahdollistamiseen velvoittavien lakien ja säädösten pohjalta. Sen jälkeen pohditaan nuorten osallistumismahdollisuuksia kirjastoissa ja kirjastopalveluiden kehittämisessä.
Opinnäytetyö on määrällinen kehittämistutkimus. Nuorille suunnattu kysely toteutettiin osana Kuopion kaupunginkirjasto – Pohjois-Savon maakuntakirjaston nuorisohanketta. Kyselyn muotona oli sähköinen kyselytutkimus, ja sen kohderyhmänä olivat 13–19-vuotiaat kuopiolaiset nuoret. Tutkimus toteutettiin vapaasti verkosta löytyvällä linkillä, ja sitä mainostettiin kirjaston fyysisten ja verkkotilojen lisäksi sähköpostilla ja mainoksilla kouluille, nuorisotoimelle ja Kuopion nuorisovaltuustolle.
Asiakaskyselystä selvisi, että nuoret suhtautuvat pääosin positiivisesti kirjastoon. Kirjastolta nuoret toivovat enemmän omaa tilaa, mukavia oleskelupaikkoja sekä uutuusaineiston parempaa saatavuutta. Kirjastopalveluiden käyttöä vähentää yleisimmin ajanpuute. Asiakaskysely ei kuitenkaan ole kehittämistyökaluna aivan ongelmaton. Nuoret eivät juuri perustele vastauksiaan eikä vapaasti verkossa julkaistu kysely tavoittanut kattavasti toivottua ikäryhmää. Asiakasraadit ja muut toiminnalliset osallistumismuodot sopisivat luultavasti kyselytutkimusta paremmin ikäryhmän mielipiteiden kuulemiseen.