The Possibilities of Digital Promotion in Music Industry
Hartikainen, Mia (2014)
Hartikainen, Mia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619996
Tiivistelmä
Digitaalinen promootio on tärkeä osa markkinointia musiikkiteollisuudessa, jonka digitaalinen aikakausi pakotti uudistamaan bisnestoimistonsa. Tämä aihe on ajankohtainen, koska uutta kehitystä tapahtuu koko ajan, ja digitaalisen promootion ymmärtäminen käy yhä tärkeämmäksi.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Inverse Records. Tavoitteena oli tutkia digitaalista promootiota useasta eri näkökulmasta ja pyrkiä selvittämään niitä tekijöitä, jotka tekevät promootioprosessista tehokkaan. Aikaisempaa tutkimusta aiheesta ei ole tehty, joten sen lähempi tarkastelu hyödyttää kaikkia osapuolia, joiden työnkuva liittyy aiheeseen.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista teemahaastattelututkimusta. Haastatellut henkilöt työskentelivät musiikkiteollisuudessa joko verkkojournalismin tai nettiradioasemien parissa, ja työnkuvansa puolesta olivat tehneet yhteistyötä toimeksiantajan kanssa. Kaikkiaan haastatteluihin ilmoittautui kahdeksan henkilöä, joista kuutta lopulta haastateltiin sähköpostitse. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia, mikä mahdollisti vastausten perusteellisemman tarkastelun.
Vastauksista ilmeni, että haastateltavien mielestä digitaalisen promootion käyttö näyttäytyy positiivisena ja hyödyllisenä vaihtoehtona liiketoiminnan kannalta. Useissa haastatteluissa mainittiin nopeus, luotettavuus, kustannustehokkuus ja yleinen pätevyys digitaalisen promootion parhaimpina piirteinä. Vastauksista pystyi kuitenkin havaitsemaan viitteitä siitä, ettei kyseisen promootiomuodon formaatti ollut vielä päihittänyt perinteisen promootion tarjoamia fyysisiä kopioita. Yleisen mielipiteen mukaan digitaalisen promootion lisääntyvä käyttö on hyvä asia, mutta itse digitaalista formaattia tulisi kehittää, jotta käyttäjät saisivat yhtä voimakkaan elämyksen kuin perinteisen promootion tarjoamista fyysisistä kopioista.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Inverse Records. Tavoitteena oli tutkia digitaalista promootiota useasta eri näkökulmasta ja pyrkiä selvittämään niitä tekijöitä, jotka tekevät promootioprosessista tehokkaan. Aikaisempaa tutkimusta aiheesta ei ole tehty, joten sen lähempi tarkastelu hyödyttää kaikkia osapuolia, joiden työnkuva liittyy aiheeseen.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista teemahaastattelututkimusta. Haastatellut henkilöt työskentelivät musiikkiteollisuudessa joko verkkojournalismin tai nettiradioasemien parissa, ja työnkuvansa puolesta olivat tehneet yhteistyötä toimeksiantajan kanssa. Kaikkiaan haastatteluihin ilmoittautui kahdeksan henkilöä, joista kuutta lopulta haastateltiin sähköpostitse. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia, mikä mahdollisti vastausten perusteellisemman tarkastelun.
Vastauksista ilmeni, että haastateltavien mielestä digitaalisen promootion käyttö näyttäytyy positiivisena ja hyödyllisenä vaihtoehtona liiketoiminnan kannalta. Useissa haastatteluissa mainittiin nopeus, luotettavuus, kustannustehokkuus ja yleinen pätevyys digitaalisen promootion parhaimpina piirteinä. Vastauksista pystyi kuitenkin havaitsemaan viitteitä siitä, ettei kyseisen promootiomuodon formaatti ollut vielä päihittänyt perinteisen promootion tarjoamia fyysisiä kopioita. Yleisen mielipiteen mukaan digitaalisen promootion lisääntyvä käyttö on hyvä asia, mutta itse digitaalista formaattia tulisi kehittää, jotta käyttäjät saisivat yhtä voimakkaan elämyksen kuin perinteisen promootion tarjoamista fyysisistä kopioista.