Nuorten talousosaamisen merkitys yhteiskunnallisesti
Bergman, Joel (2024)
Bergman, Joel
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069347
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin 18-29-vuotiaiden nuorten aikuisten kiinnostusta sijoittamista kohtaan ja millä tasolla nuorten sijoitusosaaminen on, sekä myös pankin näkökulmasta sitä, millä tavalla nuoret haluaisivat, että pankki lähestyy heitä sijoitusasioissa ja ovatko he tyytyväisiä aiempiin pankin lähestymistapoihin. Pääaiheena opinnäytetyössä on yhteiskunnallisesti tarkasteltuna talousosaamisen tärkeys ja millaisia lieveilmiöitä heikko talousosaaminen luo yhteiskuntaan.
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Lammin Säästöpankin kanssa ja työn tavoite oli tuottaa tärkeää tietoa yhteistyökumppanille juuri nuorten aikuisten kiinnostuksesta aiheen tiimoilta. Työn viitekehys käsittelee sijoittamisen perusteita ja lähtökohtana olikin tuoda sijoittaminen ja sen termit mahdollisimman helppolukuisena kaikkien ymmärrettäväksi. Viitekehyksessä käsitellään myös erilaisten tutkimusten kautta, millä tasolla nuorten talousosaaminen on tällä hetkellä. Opinnäytetyön viitekehyksen luettua, on hyvä peruspohja sijoittamisesta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena keräämällä kyselylomakkeen avulla tutkimusaineistoa vuoden 2023 talvella. Kyselomaketta jaettiin Hyvinkään Laurean liiketalousopiskelijoille sähköpostin kautta, sekä sosiaalisen median kanavien kautta. Kyselyyn osallistui 142 vastaajaa.
Tutkimustuloksista voidaan todeta, että nuoria aikuisia kiinnostaa hyvin paljon sijoittaminen ja talousosaaminen. Vastaajat olivat sitä mieltä, että talousopetusta ei opeteta tarpeeksi kouluissa. Todella monet vastasivat, että ovat etsineet sijoittamisesta tietoa itse. Kuitenkin monet vastaajista olivat ainakin omasta mielestä tyytyväisiä omaan talousosaamisen tasoon. Vastauksista tuli esille, että halukkuutta sijoittamiseen olisi, mutta uskallus aloittamiseen ei riitä. Pankkien toiminnasta oltiin melko tyytyväisiä, mutta parannettavaa silti löytyy. Tutkimuksessa selvinneen tiedon perusteella yhteistyökumppani pystyy vieläkin paremmin kannustamaan nuoria aikuisia sijoittamiseen ja mahdollisesti markkinoida tehokkammiin sopivampia tuotteita.
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Lammin Säästöpankin kanssa ja työn tavoite oli tuottaa tärkeää tietoa yhteistyökumppanille juuri nuorten aikuisten kiinnostuksesta aiheen tiimoilta. Työn viitekehys käsittelee sijoittamisen perusteita ja lähtökohtana olikin tuoda sijoittaminen ja sen termit mahdollisimman helppolukuisena kaikkien ymmärrettäväksi. Viitekehyksessä käsitellään myös erilaisten tutkimusten kautta, millä tasolla nuorten talousosaaminen on tällä hetkellä. Opinnäytetyön viitekehyksen luettua, on hyvä peruspohja sijoittamisesta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena keräämällä kyselylomakkeen avulla tutkimusaineistoa vuoden 2023 talvella. Kyselomaketta jaettiin Hyvinkään Laurean liiketalousopiskelijoille sähköpostin kautta, sekä sosiaalisen median kanavien kautta. Kyselyyn osallistui 142 vastaajaa.
Tutkimustuloksista voidaan todeta, että nuoria aikuisia kiinnostaa hyvin paljon sijoittaminen ja talousosaaminen. Vastaajat olivat sitä mieltä, että talousopetusta ei opeteta tarpeeksi kouluissa. Todella monet vastasivat, että ovat etsineet sijoittamisesta tietoa itse. Kuitenkin monet vastaajista olivat ainakin omasta mielestä tyytyväisiä omaan talousosaamisen tasoon. Vastauksista tuli esille, että halukkuutta sijoittamiseen olisi, mutta uskallus aloittamiseen ei riitä. Pankkien toiminnasta oltiin melko tyytyväisiä, mutta parannettavaa silti löytyy. Tutkimuksessa selvinneen tiedon perusteella yhteistyökumppani pystyy vieläkin paremmin kannustamaan nuoria aikuisia sijoittamiseen ja mahdollisesti markkinoida tehokkammiin sopivampia tuotteita.