Pelejä kansalle : erilaisten pelitapahtumien järjestäminen mahdollisimman pienillä resursseilla
Hessle, Ville (2014)
Hessle, Ville
Turun ammattikorkeakoulu
2014

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720262
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Lohjan kaupunginkirjasto. Työn tarkoituksena oli järjestää viikon pituinen pelitapahtumien sarja kansallista pelipäivää juhlistavalla peliviikolla. Lisäksi tavoitteena on saada aikaan tapahtumanjärjestämisessä alkuun auttava opas tämän opinnäytetyön muodossa.
Teoriaosuus, työn ensimmäinen varsinainen luku, koostuu tapahtumanjärjestämisen teoriasta, jota seuraa laajempi osuus tapahtumien suunnittelusta sekä markkinoinnista. Kolmantena osuutena on vuorossa raportti tapahtumien käytännön toteutuksesta ja opinnäytetyön päättää lyhyt pohdinta kehitysmahdollisuuksista seuraavaa tapahtumaa silmällä pitäen.
Tapahtumat ajoitettiin vuoden 2014 Kansallisen pelipäivän teemaviikolle 10.–15.11. ja suunniteltiin sellaisiksi, että minkä tahansa niistä pystyy järjestämään myös erillisenä tapahtumana. Tapahtumien markkinoinnin toteutuksessa havaittiin, että paikallisten koulujen ja ennen kaikkea äidinkielen opettajien aktivoinnilla on erittäin positiivinen vaikutus tapahtumien kävijämääriin. Tapahtumat olivat keskikokoisen kunnankirjaston kannalta suurmenestys, yltäen lähes 370 kävijän määrään asti.
Teoriaosuus, työn ensimmäinen varsinainen luku, koostuu tapahtumanjärjestämisen teoriasta, jota seuraa laajempi osuus tapahtumien suunnittelusta sekä markkinoinnista. Kolmantena osuutena on vuorossa raportti tapahtumien käytännön toteutuksesta ja opinnäytetyön päättää lyhyt pohdinta kehitysmahdollisuuksista seuraavaa tapahtumaa silmällä pitäen.
Tapahtumat ajoitettiin vuoden 2014 Kansallisen pelipäivän teemaviikolle 10.–15.11. ja suunniteltiin sellaisiksi, että minkä tahansa niistä pystyy järjestämään myös erillisenä tapahtumana. Tapahtumien markkinoinnin toteutuksessa havaittiin, että paikallisten koulujen ja ennen kaikkea äidinkielen opettajien aktivoinnilla on erittäin positiivinen vaikutus tapahtumien kävijämääriin. Tapahtumat olivat keskikokoisen kunnankirjaston kannalta suurmenestys, yltäen lähes 370 kävijän määrään asti.