Ajoneuvosimulaatio Unreal Engine 5 -pelimoottorilla
Palokangas, Heikki (2024)
Palokangas, Heikki
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320161
Tiivistelmä
Toimeksianto saatiin Frostbit-ohjelmistolaboratoriolta. Opinnäytetyössä tutustuttiin Unreal Engine 5 -pelimoottorin mahdollisuuksiin ajoneuvosimulaation kehityksessä. Työssä tarkoituksena oli ajoneuvosimulaation ensimmäisen version kehitys, jonka tavoitteeksi oli asetettu ajoneuvo, jossa moottorin, jousituksen sekä vaihteiston toiminta olisi realistista.
Työssä esitellään ajoneuvojen simulointia ammattimaisten ohjelmistojen sekä ajosimulaattoripelien kautta. Teoriaosuudessa haluttiin selvittää lukijalle mitä ajoneuvojen simuloinnilla tarkoitetaan. Ennen simulaation toteutusvaiheen aloittamista etsittiin simulaatiossa hyödynnettäviä lisäosia Unreal Marketplacesta.
Opinnäytetyössä kehitettiin Unreal Engine 5 -pelimoottorilla ajoneuvo hyödyntäen Chaos Vehicle -nimistä pluginia, joka sisältyy oletuksena pelimoottoriin. Työssä esitellään ajoneuvon toteutus ja kerrotaan yleisesti mistä se rakentuu.
Työssä esitellään ajoneuvojen simulointia ammattimaisten ohjelmistojen sekä ajosimulaattoripelien kautta. Teoriaosuudessa haluttiin selvittää lukijalle mitä ajoneuvojen simuloinnilla tarkoitetaan. Ennen simulaation toteutusvaiheen aloittamista etsittiin simulaatiossa hyödynnettäviä lisäosia Unreal Marketplacesta.
Opinnäytetyössä kehitettiin Unreal Engine 5 -pelimoottorilla ajoneuvo hyödyntäen Chaos Vehicle -nimistä pluginia, joka sisältyy oletuksena pelimoottoriin. Työssä esitellään ajoneuvon toteutus ja kerrotaan yleisesti mistä se rakentuu.